Köra kajakvagn på stökig stig?

Har en ganska ojämn och brant stig att ta kajaken ner till vattnet. Har kajakkärra enligt bilden (biltema) och surrar fast kajaken med en spännrem, fram och tillbaka över kajaken (enl röda trecken). Jag skulle så klart tagit en bild med kajaken fastspänd men kom på det när kajaken var avlastad. Det brukar bli att kajaken sätter sig lite på tvären på vagnen då jag kör mot en lite sten eller annan upphöjning. Det går inte bra att köra kajaken varken upptå eller neråt. Neråt lite lättare då gravitationen hjälper till lite.
Har också provat med att sätta spännabandet diagonalt (blått i bilden) men det kändes ännu sämre.
Spänner remmen rejält hårt men kajaken verkar ändå röra sig öve.

Har provat med att ha stödet framåt resp bakåt men ingen revolutionär skillnad - möjligen något bättre med stödet framåt.

Både uppför och nerför håller jag i aktern och jag är bakom kajaken på vagnen.

Gör jag något fel eller är det en kass kärra eller kan man inte köra kajakvagn på stökig stig?

/Patrik
kajakVagn.jpg
 
Du får sätta en rem på den andra bygeln också, så blir det mycket stabilare. Betydligt mindre vridrörelse mellan vagn och kajak.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med inlägg #2. Lägre lufttryck i hjulen kan ge mindre studsar (men störrerullmotstånd).
Att gå bakom kärran så du ser var hjulen rullar i förhållande till guppen kan ge lite bättre kontroll. Om du håller i för eller akter får du mer exakt styrning och bättre kraft över gupp jämfört med om du drar eller skjuter via en repslinga.

Thure
 
Ja, det gäller att spänna hårt och i båda byglarna. Jag har dragit kajak på ganska dåliga fjällstigar och det har funkat fint. Men det har varit så pass ojämt och långt så det hade nog varit svårt att skjuta på utan jag fick dra direkt i handtaget på kajaken.
 

Bilagor

  • 298781_10151027722163016_33000525_n.jpg
    298781_10151027722163016_33000525_n.jpg
    247.8 KB · Visningar: 222
OK, får prova med två remmar nästa gång, fäster ni dem diagonalt/ i kors eller två raka remmar: : bakre vänster til lbakre höger med en rem och den andra remmen mellan de två främre.

Någon synpunkt på och stödet ska vara framåt eller bakåt eller kvittar det?

Lägre lufttryck i hjulen vill jag inte ha, då blir det svårare/trögare att passera de hinder jag måste över.

/Patrik
 
Rakt och gärna runt sittbrunnssargen med remmarna. Stödet är bara användbart när man placerar kajaken på vagnen framåt eller bakåt beror på underlaget och hur man fixar med kajaken.

Optimalt lufttryck är en hel vetenskap. På barncykelkärror rek rätt lågt tryck för att minska vältrisken.

Thure
 
Rakt och gärna runt sittbrunnssargen med remmarna. Stödet är bara användbart när man placerar kajaken på vagnen framåt eller bakåt beror på underlaget och hur man fixar med kajaken.

Optimalt lufttryck är en hel vetenskap. På barncykelkärror rek rätt lågt tryck för att minska vältrisken.

Thure

Tack för tips om remmarna.

Däremot anser jag en vagn felkonstruerad (t ex för hög tyngdpunkt) om den riskerar välta om man kör med högt lufttryck (givet att man inte överlastat). Att förlita en vagns stailitet på dåligt pumpade däck låter tokigt och farligt för mej. I kurvor kan dåligt pumpade däck ge plötsliga kast då fälgen kränger över däcket och det är en olycksrisk.

/Patrik
 
Poängen är inte dåligt pumpade däck utan optimalt pumpade däck. Rullmotståndet på cykeldäck minskar faktiskt ofta om man sänker trycket jämfört med det högsta rekommenderade av fabrikanten. Dessutom blir dämpningen bättre och komforten därmed också högre.

Thuer
 
Poängen är inte dåligt pumpade däck utan optimalt pumpade däck. Rullmotståndet på cykeldäck minskar faktiskt ofta om man sänker trycket jämfört med det högsta rekommenderade av fabrikanten. Dessutom blir dämpningen bättre och komforten därmed också högre.

Thuer

Lägre tryck ger ökad komfort är jag med på men också minskat rullmotstånd låter helt hel. Hårt pumpat (max rekommenderade) ger lägst motstånd är min erfarenhet. Håradre pumpat ger mindre anliggningsyta mot underlaget dvs minskad friktion.
Har du någon källa på det med rullmotståndet?

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips