Köpa/välja billig kamera som tål tältboende

Att välja en vattentät kamera är verkligen en höjdare tycker jag. Själv har jag en Pentax Optio W 10, som har ett flertal år på nacken nu och mycket har nog hänt sedan dess. Den har i alla fall klarat ganska omild behandling och är nästan alltid med i fickan på flytvästen oavsett om det är forspaddling, stökig havspaddling eller en fikatur. Så den har genomlevt mycket badande och rollande. Men helt klart så finns det kameror som är bättre på det rent fototekniska, inget snack om det.

På sidan www.kajak.nu kan du läsa om flera olika vattentäta kameror som testats och även om vilka problem som uppstått med vissa modeller. Någon trivdes inte så bra med saltvatten exempelvis.

Det fina med en vattentät kamera är att man alltid kan ha den till hands och kan ta de bilderna man skulle missat om kameran låg nerpackad i en vattentät påse, oavsett om man är ute på paddeltur eller fjällvandring en regning dag. För mig är det viktigare att bilden blir tagen än att den har absolut toppkvalité.

Två exempel på bilder som inte skulle blivit tagen utan vattentät kamera:

1ad52dc5a1eff98c40edc22d224a0a95.jpg

Paddling i regn.

aee3b387633f113b08632e5fafd064a0.jpg

En insekt som står på vattenytan, fotograferad underifrån.

//Ala

WOW vilka bilder!! :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips