Köpa utrustning i Chamonix?

Jag har hört att det är billigare att köpa klättergrejer i Chamonix än i Sverige. Är det någon som har nån erfarenhet av det? Gäller det all utrustning, hur mycket billigare kan utrusningen vara?

Framför allt är utbudet enormt stort och bra, särskilt då det gäller klätter, skid, vandrings relaterad utr.
Många affärer har hela väggar med klätterdojjor exempelvis. Dessutom så är personalen i butikerna kunniga som regel. Flera konfektions märken har konceptbutiker i Chamonix och där är utbudet mkt bra och inte helt sällan så har de utförsäljningar.

Vad det gäller prisbilden så är jag inte rätt man att säga hur den är, variationerna mellan butiker, produkter och säsonger är för stora. Men nog är det billigare än i Sverige i alla fall, särskilt när det gäller saker som isyxor, stegjärn och alpina turprylar. Har du tur så springer du på en REA och då är det ju billigt så klart.

Hur som helst är det kul att strosa runt och kolla i butikerna en regning dag, köpsuget växer hela tiden.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Att utbudet är gigantiskt det håller jag med om, men priserna har stigit sen Frankrikes inträde i EMU.
Var ner sommaren -01 och passade på att handla på mig lite grejer och då var det betydligt billigare än här hemma. I sommras när jag var ner så var det inte många kronor billigare än här hemma en del saker var till och med dyrare. Så mitt råd är att handla grejerna hemma så hinner du bli kompis med dom innan du ska klättra.

Trevlig resa!!
Kalle.

Tjackade också prylar under sommaren -01 och då var det mindre än 2/3 av priset i Sverige. Var nere igen för några veckor sedan och precis som sagt tidigare har priserna rusat iväg något makalöst sedan de införde Euro. Hittade inget som var särskilt prisvärt, snarare tvärtom. Handla i Sverige!!

Au vieux campeur!

I Sallanches nedanför Chamonix ligger en affär som heter Au vieux campeur (finns lite överallt i frankrike). Jag var där senast i våras, de prylarna jag köpte då var mycket billigare än i Sverige! Utbudet är stort, tror inte du blir besviken!

Lycka till!

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Re: Au vieux campeur!

kofalla; sa:
I Sallanches nedanför Chamonix ligger en affär som heter Au vieux campeur (finns lite överallt i frankrike). Jag var där senast i våras, de prylarna jag köpte då var mycket billigare än i Sverige! Utbudet är stort, tror inte du blir besviken!

Lycka till!

håller med ovanstående! Det är inte långt till sallanche och mycket enkelt att få lift.

happy shopping /texas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips