Köpa Trainer...

Funderar på att köpa en Trainer till cykeln nu när vintern närmar sig... Men! Vad ska man köpa? Funkar de till en MTB? Någon som har några tips?

Jag hade tidigare en äldre Tacx och den fungerar inte med alla hjuldimensioner om man inte har en adapter, min nuvarande Elite däremot fungerar med alla normala hjulstorlekar. Det bör väl framgå vilka dimensioner de klarar om man läser produktspecen?

Om du skall köra mtb i trainern måste du skaffa ett däck med slät yta och eventuellt måste det även vara något smalare för att inte ta i på sidan, så var det på min gamla Tacx.

Ska du bara ha en trainer utan konstigheter är det bara att köpa den enklaste modellen, vill du ha lite specialfinesser förutom reglerbart motstånd finns det många att välja bland. Kolla hos de etablerade handlarna som riktar in sig mot oss som tränar eller tävlar aktivt. T.ex så har cyclecomponents.com flera modeller för under 2000kr. Finns säkert en hel del beg. också.

Jag tycker trainercykling är skittråkigt och för mig blir det inte roligare av att ha en massa kul tillbehör som display etc., jag kör hellre utomhus så länge det går, har köpt dubbdäck och annan utrustning som behövs på vintern, allt för att slippa nöta trainer...

Bra saker att ha är:

* Golvmatta om du kör inomhus (ljuddämpande samt svettskydd, funkar med gummimatta från typ rusta för 150kr...)
* Svettskydd för ramen/styrlagret
* Stöd för framhjulet så man inte sitter så framåtlutad (funkar med träkloss om man inte vill köpa de riktiga stöden).

Speciella trainerdäck är onödigt enligt mig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag har en Tacx Booster och den funkar både till racern och mtbn. Köpte den från Tyskland och den gick på under 2000 kr inkl frakt.
http://www.tacxbooster.com/en_home.html

Själv tycker jag trainerdäck är bra att ha. Mindre slitage och mindre friktion mot trainerrullen och när jag testat med vanliga däck så har det lossnat gummifragment som skräpat ner.

Trainercykling är väl inte det roligaste, men inte så tråkigt heller tycker jag och lätt att köra en timma några gånger i veckan. Men det är ju såklart ett substitut för riktig cykling. Pulsträning och långa lätta distanspass är nästan lättare på en trainer om man bortser från tråkighetsfaktorn. :)

Tack för era svar och tips! Det är så svårt att veta vad man behöver för grejer, vilka märken som är bra osv när man inte har någon vidare erfarenhet. Nu känner jag mig inte lika vilsen!
Det verkar som ni är nöjda med era Tacx så det blir väl en sån.
Håller med, träna inomhus är inte det roligaste… jag har problem med mina benhinnor och behöver ta det lite lugnt med löpningen tills jag blir bra så jag tänkte att det kunde vara bra med en Trainer i vinter. Tänkte ha den i mitt vardagsrum framför TV:n så blir det kanske lite roligare 

Erik, bra tips om tillbehören!
David, tack jag ska kolla på den sidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips