Köpa kajak

Får jag en dubbelt så bra kajak om jag betalar 20000:- för t.ex. en VKV Måsen jämfört med 10000:- för en "lågpriskajak" tillverkad i främmande land med lägre arbetskostnad?
Jag har paddlingserfarenhet sommartid huvudsakligen veckoturer med tält i VKV:s Lisa och egen K:2:a.
Min nya K 1:a skulle användas till liknande turer plus lite motion och naturstudier.
Är det bara glasfiber som gäller? Att det ska vara roder och stor sittbrunn tycker jag verkar vettigt, eller?
Vad anser ni om VKV:s stabilisatorer? Lastluckor eller ej? Ge mig ett gott råd.Storleken är 177 cm-70 kg.om det har någon betydelse.
 
åsikter

Svenska och tyska kajaker (och en del amerikanska) håller en helt annan klass när det gäller kvalite. Mest beroende på utbildningen hos personalen att bygga en glasfiber kajak är ett hantverk som kräver tid för att lära.

En del öststats kajaker kan vara väldigt bra men kvaliten kan vara ojämn.

Engelska och Amerikanska kajaker lider av dåliga kurser och kvaliten kan vara si och så.

Med kvalite menas mest här kosmetiskt det är alltså inte frågan om att kajaken kommer att gå mitt itu när man sätter den i vattnet.

Övriga frågor är helt personliga och svaren skijer beroende på vilken paddlare du frågar.
 
Om du redan nu tvekar...

... om du blir nöjd med en billigare kajak, så blir du det inte heller. Om du däremot bara vill ha klart för dig om kvalitetsförespråkarna verkligen har något enda vettigt argument att komma med, så blir du säkert helnöjd.

Jag tror alltså inte att det beror så hemskt mycket på vilken prisklass av kajaker du väljer utan vad just du förväntar dig.

"Hög" kvalitet är ju inte nödvändigtvis "rätt" kvalitet för just dig. Därmed är det egentligen bara du som kan avgöra valet. Men gör gärna följande jämförelse med bilar.

En BMW är inte dubbelt så snabb, bra osv jämfört med en Skoda. Oftast innebär det att man får mindre mätbar enhet för varje krona vid köp av en hög-kvalitetsprodukt. Men gillar man bilar lägger man ofta ner fler kronor för att få något man verkligen känner sig nöjd med. Att bli av med de sista procenten till helnöjd blir dyrt, men räknar man antal irritationsmoment istället kanske det går att räkna hem "ekonomiskt". Jag menar att bara ha ett irritationsmoment istället för tio kanske skulle vara värt 10-dubbla priset, men det kanske motsvarar att gå från en 90% kajak till en 99% kajak (och det vill man ju inte betala 10ggr mer för).

Till slut når man gränsen där det mer handlar om känsla än något mätbart. Och här hittar du väl flera av oss som köper hög-kvalitetskajaker.

Lågt pris kan du dock bara få genom lägre tillverkningskostnader (tex låga löner) och/eller genom att lägga mindre tid/dyra material. Och är din strategi att konkurrera med lågt pris, strävar du efter att maximera den fördelen, dvs dra nytta av BÄGGE dessa vägar. Det innebär att försöker du hitta något lika bra - fast till väsentligt lägre pris, så lurar du oftast bara dig själv.

Mitt eget val? Tja, jag är kvalitetschef till yrket och har tröttnat på att bara vara nästan nöjd. Och valde därför VKV Elite. Jag skall inte gå in på detaljerna varför, då detta brev redan blivit långt nog ändå.

VKV:s stabilisatorer fungerar mycket bra. Stabilare än så lär du inte hitta en kajak utan stabilisatorer. Dessutom hänger de inte ned i vattnet knappt något alls om vattnet är lugnt, så vattenmotståndet blir minimalt. Själv använder jag dem när det är nollgradigt i vattnet. Vid vågor litar jag istället på min kajak. Jag hade tvåmeters vågor när jag tänkte paddla hem från Åland förra sommaren och jag kände inte något behov av att sätta på stabilisatorerna. Eliten red utmärkt på vågorna, OAVSETT vilken riktning de kom ifrån (inklusive uppifrån).

Lastluckor skall vara STORA. Elitens sväljer det mesta. Jag kan till och med göra en K2:a av min Elite genom att packa ner mig i akterluckan! Fast benen somnar rätt bra förstås. Dessutom är de till och med gastäta, så vatten i lastutrymmet kan du glömma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...