Köpa gas i sydamerika?

Ska för första gången vandra utanför europa. Valet blev Colombia. Ingen jättexpedition, ordinär "trekking" med 4-6dagars tur + lite dagsturer här o där. Behöver lite goda råd om kök.

Först o främst: Kan man få tag i gas i Bogota (eller kanske rent av El Cocuy/giucan?) Har ett MSR Windpro, och neeej - jag vet att man absolut inte får ta med gas på flyget..!!

Om gas är svårt: Vad bör vi satsa på? Bensin? Multifuel? T-sprit o Trangia? Något vi bör tänka på när vi letar bränsle på plats?

Vi kommer vandra på runt 4000meters höjd (om nu det påverkar valet).
/Jörgen

I de trakterna och på de höjderna brukade ego fotogen, lätt att få tag på, varje mack hade tapp eller fat. Hkp går på det. De som hade gaskök med sig hittade kartucher någonstans, handlade dem lådvis då de inte fanns överallt. Men det är ett välförsett land.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har inte så mkt erfarenhet av fotogen av skiftande kvlitet och mackbensin. Har fått synpunkten att det kan sota som sjutton och kleta igen köket. Hur ser ni på det ni som testat?

Jag överväger att komplettera med ett MSR Whisperlite Internationale, men jag tvekar lite. Kommer inte användas så mycket annars, föredrar gas. Hur är det med tomma bränsleflaskor och flyget? Har hört nånstans att det t o m kan vara knepigt att få ta med det? Myt? Om man inte får ta med ens tömda behållare så står man inför att tvingas försöka skaffa såna på plats oxo och det verkar riktigt-riktigt struligt.

Etanolbränsle? (vanligt hederligt trangia) Är det lätt eller svårt att få tag i? Lämpligt för mitt platsen o ändamålet?

Visst varierar fotogen och bensin men den vi köpte och brukade i Col, funkade utmärkt. Mitt kök där och i CA var ett Loke med inbyggd pump. Töm behållaren med hjälp av tryckluft så brukar det inte vara vare sig doft eller problem att få ha det i det incheckade.
Sprit går att köpa i drugstores både 60 o 95 när vi var där men varför ett så lågerergiigt bränsle?
MSR WL verkar mera rätt grej. Är du tveksam på hur man gör en bränsleflaska luktfri ta med en ny tom. Saftdunk 3 l var lätt att få tag på platsen. Utmärkt bränsledunk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips