Ska du köpa en renodlad touringhoj så skulle jag nog köpa i USA. Då kunde du t.ex köpa en Bruce Gordon BLT-X, som inte ens går att få tag på i Sverige. Jag skulle inte tveka en sekund på att beställa en hoj från Bruce med pakethållare osv och sticka iväg på en 400 mil resa.
Ska du cykla på mountain bike eller en s.k. trekkingcykel så blir väl valet svårare. Då blir det ju mera knix med att köpa pakethållare som passar osv, och det kan ju ta lite tid och bök som man kanske helst vill slippa på resan. Speciellt med tanke på att touring prylar som Tubus pakethållare måste specialbeställas i USA. Det andra som skulle oroa mig lite med en vanlig hoj köpt i USA är att det är ofta lite ojämn spänning på ekrarna. Jag skulle nog passa på att spänna och kolla hjulen på en fabriksbyggd hoj före jag stack ut på längre tur.
Men fasiken, har du ingen riktig hoj som passar till en sådan resa nu kan du ju satsa på en Bruce Gordon!
Obs, startar du ifrån NYC, och behöver en plats att sova eller skruva på hojen osv kan jag nog hjälpa till.
- Christian