Köpa begagnad cykel

Funderar att cykla till Gibraltar i mitten av september, har ingen semester nu nämligen! Har ingen jättestor budget, så cykeln får max kosta 6 000 kr. Ska man fundera på att köpa begagnat, och vad ska man då tänka på? Eller bör man tjacka en ny cykel? En butik i Stockholm har Rex Trekking Sport 24 på rea för under 5-lappen. En annan säljer Nishiki Hybrid 301 för 6-lappen. Ingen aning om dessa duger eller ej, men budgeten räcker iaf inte till någon 10 000 kr-cykel.
 
Senast ändrad:
kanske korkat...

...men om du inte har alltför bråttom...kanske du kan köpa en gammal vanlig skräpcykel och lära dig laga den hyfsat...så att du med hjälp av reservdelar kommer hela vägen ner?
kram anna
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kanske skall

du beskriva lite mera om hur du skall cykla. Tälta? Generellt så är begagnade cyklar prisvärda. Cykelstorleken skall passa dig. Hjul och pakethållare bör du kanske uppgradera. Många råd finns i tidigare trådar.

En begagnad stålracer som kan ta pakethållare och stänkskärmar samt gärna 28 mm däck eller en touringcykel från 80 eller 90-talet borde kunna ge dig en ändmålsenlig cykel för en vettig slant.

Ett annat alternativ är en stel MTB ny eller begagnad. T ex en Marin eller Fuijin som reas på www.cykelnetto.com

Thure
 
Köpa begagnad cykel!

Är själv i likadana tankar.Skall man renovera gamla hederliga Skeppshultar`n eller införskaffa ny för 10-20 tusen?Många långfärdscyklister har ju inte speciellt dyra "värstinggrejer".Funderar starkt på att "lufsa runt" i Europa ca 2 mån (om man får ledigt vill säga).Sen behöver man ju inte vara orolig för att få sin "super-duper" hoj stulen.Jag hade en hederlig 3-växlad Crescent Classiker för 3000 kr (1996) som rullade ca 20 km varje arbetsdag,året om, i 10år =3000 mil = 1 varv jorden runt)-bytte en hel del däck,bakdrev och kedjor.Inget annat.Men det är ju fullt normalt,Cykeln blev moped krockad,ramen är sned(en kompis fick den men den funkar än).Har skjutsat folk många gånger på pakethållaren men aldrig några böjda ekrar eller dyligt.Som sagt : att vara eller inte vara....//Niklas.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips