Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Caribou är stabil, bekväm och har bra packutymmen. Däremot inte särskilt lättsvängd, men ändå tillräckligt lättsvängd för paddling i trånga vatten. Den går utmärkt i hög sjö. Sitsen är en av de bättre, särskilt på vintern då den är isolerande.
Jag är väldigt nöjd med min Caribou, men en smalare kajak med V eller rundbottnat skrov är snabbare, uppför sig annorlunda i sjö och är lättare att rolla med.

Det finns två stora skillnader mellan olika kajaker: En del är genomtänkta medans andra inte har samma finess på detaljer och formgivning. Detta gör stor skillnad. Se till att välj en som verkligen är genomtänkt. Sedan är det en smaksak vilken man väljer.

Egentligen borde man ha flera olika kajaker beroende på packning, väder och årstid.

Re: Tack!

johan5588; sa:
Hej igen!

Tack för alla tipsen, jag fortfanrade nyfiken på nya... :)
Men några kandidater har ju att gå på nu:

1. Prijon -Seayak (el. kodiak)
2. Borealdesign -Inukshuk
3. wildernesssystems -Tempest
4. Point65 -Point Crunch

Provade en Crunch Rocker i helgen. Grymt lättdriven! Väldigt skönt när jag paddlade med en grupp. Har ont i ena axeln men kunde enkelt glida med. Kul att leka med också. Tempest har jag provat flera gånger. Också trevlig. Smaksak. Seayak är inte min kajak och Inukshuk har jag inte testat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips