Klättring på Omberg??

Nån som vet om det finns nåt bra att klättra på vid Omberg? Är det dessutom tillåtet? Det finns naturreservat på Omberg, men jag är osäker både på omfattningen och restriktionerna.

de ställen på omberg som jag har besökt är otäckt lösa och spröda. allt man tar på lossnar... men det är riktigt läckra linjer på några ställen!

där klippan är som mest lockande häckar det dessutom fågel, om jag minns rätt.

ring till naturrum på omberg, så kan de hänvisa dig vidare (jag fick namn och nummer till en som visste mer om klättringen där, men har tappat bort den lappen...)

//johan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
är det i första hand marberget du syftar på vid omberg elelr vilket område är du intresserad av.
jag pluggar ett friluftsprogramm och vi håller till en hel del vid marberget,dock enbart till firning då det berget är dåligt för att sätta kilar i,mycket poröst,och blir relativt många "sten rop" du kommer att få dra iväg som förste man då.

sen om jag inte har fle för mig elelr vet fel,så är det lugnt att klättra vid marberget,dock finns där inga builtade leder,och om du skall toppsäkra kommer du få det tufft,finns en hel del träd,så på så sätt är det inga problem,men det kan uppstå en heö deöl repdrag..

säger osm sagt att jag tror det inte är naturreservat vid marbetet,men unde till så har du däremot en urskog. . .

vid fler frågor och om det är aktuellt än,så kan du lägga in tråden på nytt!

//max

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips