Klättring i Tjeckien – någon som vet?

Någon som känner till något om klättring i Tjeckien? Jag skall dit i påsk och tänkte passa på att klättra lite. Jag har hört talas om Tjeckiens berömda sandstenstorn som lär vara något speciellt.

Jag kommer att befinna mig på ett ställe som heter Jicin, ca 10 mil nordöst om Prag. Har hört att det finns en nationalpark som heter Prachovske Skaly i närheten och att det eventuellt skall finnas bra klättring där. Någon som känner till något om detta ställe eller kanske andra klätterställen i närheten?

Vad gäller i övrigt? Säkringar? Krita? Tillstånd? Övriga restriktioner? Guideböcker?

Tacksam för svar.

/ Christian

Jag var i Jicin för några år sedan men klättrade inget då, men sandstenstornen är verkligt imponerade. I sommras var jag och klättrade på sandstenstornen i Sächsische shweis (stavning?) som ligger i tyskland på gränsen till Tjeckien det är samma typ av sandstens torn, där var det förbjudet att använda krita och kilar friends mm pga om man la det i en spricka så skulle klippan gå sönder av belastningen vid ett fall säkringarna som var tillåtna att använda var slingor som men la i sprickor eller trädde igenom hål. Det fanns också bultade leder men det var väldigt långt mellan bultarna (20m en bult).
Jag tror att det stod om Tjeckien i ett gammalt nummer av bergsport.
/Thomas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips