kläder stadium?

Jag ska på en svalbard skidexpedition,men jag går bara inte o köper kläder som kostar 5 tusen o uppåt,kan man köpa Dom på stadium eller nån sån annan billig affär? kanske blir minus 30 grader på resan,så jag vill inte frysa:) mvh everest4ever

Vilken affär du köper på har naturligtvis ingen som helst betydelse. Välj kläder av ull och syntet, bomull bara som ytterplagg vid kallt väder.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Problemet är att när arbetet, skidåkningen, utförs och strax därefter har kroppen producerat stora mängder värme, kylproblem. Vid rast och i läger krävs större isolering. Hur mkt beror mest på din upplevda komfortgrad och mindre på plaggen.
Men välsydda plagg behöver inte kosta 5 000 per enhet. Lätta plagg brukar bli dyrare än tyngre.
Mitt råd ta med dig hushållsvåg och en kaffebricka samt anteckningsbok och gå till friluftsaffärer och Stadium samt någon OutLet butik och berätta för personalen vad du vill jämföra. Sömmar kan du bara okulärbesiktiga och dra lite i (för at se om de är sydda med rätt trådspänning). Hemma i lugn och ro kan du sen se om 700kr eller 3500 kr plagget var bäst ur din bedömning....Dun är ett grundtipps i isoleringsplagg.
Go tur!

Vindtätt!

Viktigaste på Svalbard är vindtät klädsel! Det blir aldrig "bara" 30 minus grader utan det är 30 minus och vind på 5-15 m/s med 10-30 m/s i byarna.

Alltså livsviktigt med heltäckande vindtät klädsel; jacka, byxor, överdrags vantar med långa manschetter, ansiktsmask m.m. Om det sedan är membrankläder, bomull eller microfiber spelar mindre roll.

Min personliga favorit är två lager microfiber på överkroppen och Gtx eller liknande på underkroppen. Det övre lagret microfiber i form av en fjälljacka med rejäl vindstrut, det undre en tunn vindskjorta noggrant nedstoppad i byxorna. De två vindtäta lagren minskar pumpeffekten avsevärt. Under det är det ull som gäller för mig, med varierande tjocklek beroende på aktivitet.

Slutligen en rejäl värmejacka, ju tjockare och mer heltäckande desto bättre.
Man fryser aldrig så mycket som när man står och pillar med den j*&#a larmmineringen...

Du kan hitta plagg som passar ur alla priskategorier, det viktigaste är att inte tumma på den heltäckande principen, fast en jacka med bristfällig vindstrut kan kompletteras med en överdimensionerad ansiktsmask etc. Under antagandet att du ska dra allt i en pulka så spelar vikten inte lika stor roll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips