Kläder för surfski?

Har aldrig paddlat förut men i somras köpte jag en surfski och en vingpaddel för att börja motionspaddla. Jag paddlar bara i plattvatten i en liten sjö och nu på hösten har jag kört med ett par neoprenbyxor + ett par Nelo-shorts för att få bra glid mot sitsen samt paddelskor i neopren. Men på överkroppen har jag bara en vanlig underställströja och en tunn skaljacka utanpå. Jag har ännu inte lyckats välta, har en stadig Epic V8, men tycker det börjar bli lite olustigt nu när det börjar bli så kallt i vattnet då jag vet att underställ och skaljacka inte är det bästa om man skulle hamna i vattnet.
Tyckte en neoprentröja skulle funka så jag beställde en NRS Hydroskin LS men varken L eller XL passade mig, var aldeles för stor över midjan och jag antar att en neoprentröja måste sitta tajt för at funka vid ett dopp.
Så min fråga är vad ni kör med när ni paddlar surfski? Har fått tipset att köra med torrdrät men priset avskräcker plus att jag är rädd för att det blir för varmt då jag enbart kör för träning och motion.

Jag kör också med NRS Hydroskin, tycker att det funkar bra. Storlekarna är små dock, jag skulle ha XL enligt deras storlektabell, men XXL krävdes för att inte stasa. Jättetight behöver den inte sitta, men inte så lös att den fladdrar. Camaro har också liknande, kanske deras storlekar passar bättre?
Det beror ju på vilka vatten du paddlar i. Är det när till land behövs kanske inga överlevnadsdräkter.
När det är något kallare är det många, inkl undertecknad, som kör med Ursuit MPS torrdräkt. Funkar OK även för motion, man kan variera understället efter temperatur och aktivitet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag beställde både L och XL och båda satt ok över axlarna men de var väldigt fladdrig över magen så där skulle jag fått in många liter vatten:) , för det är väl det som är poängen med neopren att den ska sitta så tajt att det bara kommer in lite vatten som man sen värmer upp av kroppsvärmen?
Jag har kikat på Camaro och funderar på att testa en sån.
Ang. torrdräkt så är det ju rea på den du tipsade om http://www.sportkajaker.se/prestashop/tillbehor-kajak-surfski/76-torrdrakt-ursuit-mps.html men det är ändå mycket pengar, har redan lagt över 30.000:- denna sommar på kajak med tillbehör och kläder, vilket är rejält mycket mer än vad jag hade planerat för då jag skulle börja paddla.
Hur lång livlängd är det på en torrdräkt föresten, vid normalt slitage?

MPS-dräkten är nog bland det billigaste du kan köpa. Jag skulle inte kalla den för överlevnadsmässig, men den funkar perfekt för motionspaddling m.m. där man inte har krav på att muddarna skall vara supertäta. Materialet är tunnare för att kunna andas, givetvis en kompromiss, men jag skulle inte paddla motionsmässigt i en kraftigare.
De flesta drar på sig ett par shorts för att inte slita för mycket i rumpan och vid höfterna vid rotation. Gör man det, skulle jag beteckna hållbarheten som god. De jag känner som har den, har kört flera säsonger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips