Kiteing med blades?

Jag har tänkt prova på kiteing nu under vårvintern men undrar om det är någon som har kitat med blades? Hur är det? Dåligt?bra?svårt? etc??

Nån som har erfarenhet?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Anders M

Avslutat
Jag ser i din profil att du bor i Umeå. Om du vill prova på kite - börja gärna på snö. Klart enklare att kajta med skidor/snowboard på snö, än med blades på snöfri mark.

(Det kanske är snökite du ska pröva på, men undrar om du kan fortsätta med landkite på sommaren?)

[Ändrat av Anders M 2007-02-19 kl 18:47]
 
snökite

Anders M; sa:
Jag ser i din profil att du bor i Umeå. Om du vill prova på kite - börja gärna på snö. Klart enklare att kajta med skidor/snowboard på snö, än med blades på snöfri mark.

(Det kanske är snökite du ska pröva på, men undrar om du kan fortsätta med landkite på sommaren?)

[Ändrat av Anders M 2007-02-19 kl 18:47]

Nej, jag tänkte på snowblades. (typ miniskidor)
Ger det dålig fart/kontroll? Jag läste på den första länken och då var dom lite skeptiska om det är lite mer snö..?
 
Übercarving?

Jag har aldrig kitat, men jag undrar om inte den kraftiga skärningen på blades gör det onödigt svårt? Att Kita borde vara ungefär som att åka på skrå och när man skråar är det helt klart bättre med ett par mindre skurna skidor, t.ex. är Mina Gotama mycket skönare på skrå än mina bobtails.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Anders M

Avslutat
OK, snö alltså.

Jag har kajtat en hel del med Rossignol Free Trek Venture som är en slags snowblades för skidalpinism. Jag beskrev dessa skidor i denna tråd. Det funkar bra att kajta med dem, men det är enklare att kajta med lite längre skidor då man får mer framåt-bakåt-stabilitet. Längre skidor ger också mer bärighet i djup snö, men är det hård snö funkar det utmärkt med kortskidor.

Det funkar bra med carving och kite. Man måste ju inte åka i en rak linje. Man kan ju carva istället i sköna svängar. Det är många som kajtar med snowboard (= carving) och det funkar bra.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.