Kikare - mini

Just Vortex Viper kan jag tyvärr inte svara för, men Vortex Diamondback har jag sedan några år och den imoonerar i skärpa och byggkvalitet. De har tydligen även en bra garanti men tack och lov har jag aldrig behövt testa dem.

Har haft min Ultravid 8*20 länge men testat de andra under åren, skulle köpa Ultraviden igen om min skulle förkomma. Den lilla Ultraviden känns ljus som en betydligt större kikare, är mest synfältet som är mer begränsat och skärpa går inte att önska bättre. Gillar att Leican har så enkel form och saknar onödig design varför den är lätt att hålla ren.
Själv har jag Ultravid 8*42 eventuellt HD-Plus på min önskelista som komplement till Lilltysken. Hoppas springa på någon REA då den investeringen ej är akut, har satt pensionsdagen som deadline. 🧙‍♀️

Självklart finns det billigare kikare som inte alls är oanvändbara, var nära jag köpte en Nikon som skulle få bo i bilen.

Perfekt kompanjon för att göra kloka vägval i fjällen, och ändå vara så liten att den nästan inte finns i packningen. Postar en bild på kikaren i en lagom/medelstor manshand.

Ultravid.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En monookular väger mindre än hälften och vill du se in i skuggpartierna dagtid färedrar mina ögon minst 4 mm utgångspupill. Att militära kikare nöjer sig med 6-8x beror ju på skakoskärpan.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips