Kikare - mini

Just Vortex Viper kan jag tyvärr inte svara för, men Vortex Diamondback har jag sedan några år och den imoonerar i skärpa och byggkvalitet. De har tydligen även en bra garanti men tack och lov har jag aldrig behövt testa dem.

Har haft min Ultravid 8*20 länge men testat de andra under åren, skulle köpa Ultraviden igen om min skulle förkomma. Den lilla Ultraviden känns ljus som en betydligt större kikare, är mest synfältet som är mer begränsat och skärpa går inte att önska bättre. Gillar att Leican har så enkel form och saknar onödig design varför den är lätt att hålla ren.
Själv har jag Ultravid 8*42 eventuellt HD-Plus på min önskelista som komplement till Lilltysken. Hoppas springa på någon REA då den investeringen ej är akut, har satt pensionsdagen som deadline. 🧙‍♀️

Självklart finns det billigare kikare som inte alls är oanvändbara, var nära jag köpte en Nikon som skulle få bo i bilen.

Perfekt kompanjon för att göra kloka vägval i fjällen, och ändå vara så liten att den nästan inte finns i packningen. Postar en bild på kikaren i en lagom/medelstor manshand.

Ultravid.jpg

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
En monookular väger mindre än hälften och vill du se in i skuggpartierna dagtid färedrar mina ögon minst 4 mm utgångspupill. Att militära kikare nöjer sig med 6-8x beror ju på skakoskärpan.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips