Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek

Hejsan,

På sätt och vis har jag väl det, men den väsentliga skillnaden att jag aldrig varit själv på vintertur. Men att slå upp Savio i hårt väder är betydligt enklare än till exempel Keron tältet. Dels eftersom tältet är mindre, men framför allt på grund av den eminenta kroklösningen på mitt Savio, som är samma som på Tarra om jag inte missminner mig.

Men nu föll ju valet på ett Helsport Svalbard High Camp 3 x-treme, som även det är ett mycket trevligt tält. Har aldrig haft ett sådant med på tur, men väl kikat lite närmare på det. Och jag tror att Magnus kommer bli mycket nöjd med det tältet!

Lycka till på turen och tur (eller otur :cool: ) att du inte är upp just nu.....ska dumpa en 50-90 cm nysnö i Sarek de närmaste 10 dagarna vilket brukar bädda för ganska besvärliga förhållanden.

Får du upp tarra hyfsat lätt i hård vind ensam?
Tarra (och Saivo) är enklare i hårt väder eftersom tältet förankras i snön/marken innan resning. Ett stort tunneltält som Keron GT och även Nammatj GT kommer att slå och slingra sig i hård vind. Är du ensam så får du att göra, men med ordentliga förberedelser går det. Men adrenalinnivån klmmer vara högre.

//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips