Kedjespänning

Med oväxlat nav eller navväxel dvs avsaknad av kedjespännare eller kedjeväxel så kommer kedjespänningen att variera med temperaturen.

Jag gissar att för hårt spänd kedja ger större friktionsförluster och större slitage speciellt när kedjan spänns ännu mer vid lägre temperaturer.

Men hur mycket spänning/slack skall det vara i kedjan? Inte så mycket slack att kedjan hoppar av förstås men finns det några tumregler?

Med mycket slack blir det kanske förluster som om man hade en gummibandseffekt vid acceleration. Med för lite slack friktionsförluster och större slitage. Skall man tänka annorlunda vid ny kedja och nya kedjehjul och drev respektive när det börjar bli dags att byta till ny drivlina?

Finns det litteratur eller bra webtexter om detta?

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Fast

menar inte Sheldon med Fixed Gear ett bakhjul utan frihjul. Där kan jag förstå att en tight kedja behövs. Men min fråga gäller ett bakhjul med frihjul navväxlar och skivbromsar.

Thure
 
Med oväxlat nav eller navväxel dvs avsaknad av kedjespännare eller kedjeväxel så kommer kedjespänningen att variera med temperaturen.
Thure
Nja, resten av cykeln kommer ju också påverkas av temperaturen, så kedjespänningen lär nog inte förändras särskilt mycket.

Jag gissar att för hårt spänd kedja ger större friktionsförluster och större slitage .Thure
Största problemet är att varken drev eller kedjehjul är perfekt runda eller centrerade, så hög kedjespänning i den slacka positionen kan bli katastrofalt hög i den spända positionen. Men visst ökate slitaget både i kedjan och och i hjul/vevlaget pga det ökade axeltrycket.
Men hur mycket spänning/slack skall det vara i kedjan? Inte så mycket slack att kedjan hoppar av förstås men finns det några tumregler?
Ju mindre desto bättre. Om inte drevet är katastrofalt slitet så räcker kedjans egenvikt fär att hålla den i ingrepp, så gränssätande blir att den inte kan hoppa av.
Tidiga växelcyklar hade inga hjul i sina bakre växelförare, utan bara en fritt hängande kedja och en lite ståltrådsögla som växelförare.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips