Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas?

Hej.

Tycker mig inte hitta någon tråd som belyser detta och hittar överlag dålig info. Och att få svar från STF verkar vara lika svårt som att få till världsfred...

Min fråga är alltså ifall någon vet om STF kan ställa in toppturen via Östra leden pga regn (då tänker jag alltså normala mängder regn.)

Tänker förstås på att det skulle vara först och främst Via Ferratan som skulle ställa till det.

Om regn inte gör att turer ställs in, vad kan isf göra det?

Tacksam för svar!
/Jesper

Förstår jag rätt så ställer de in vid t ex snöglopp och hårda vindar. Min uppfattning är att detta skall göras vid fint väder. Jag har vänt ett antal ggr p g a av väder på väg mot toppen och bara varit uppe en gång och det var snart 60 år sedan då glaciären var högst i Sverige.

STF skriver bl a "Skulle vädret vara så dåligt att guiden bedömer det som chanslöst att nå toppen så kommer ni få det meddelat vid frukost. "

" Övriga villkor: Vändning vid dåligt väder eller farliga förhållanden på turen genomförs utan återbetalning. Ställs turen in helt återbetalas hela summan utom 300 kr som är en administrativ avgift. Tempot för turen är satt för att man ska hinna upp till toppen och hem igen, utan att bli för trött eller vara ute för länge på fjället. Gäster som inte klarar av att hålla tempot vänds av guiden, utan återbetalning. "

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tror det helt är upp till den aktuella guiden att avgöra. Tjock dimma brukar vara en typisk orsak då guiden anser det för riskabelt att ta med en grupp upp. Sedan är gruppens sammansättning en faktor. Har du ett erfaret gäng med god fysik så kanske du genomför en svårare Via Ferrata medan den lättare vandringsturen med barnfamiljer ställs in.
Finns som sagt inget sätt att veta detta förrän den aktuella dagen. Har varit med om enkla turer som ställs in samtidigt som svårare klättring genomförs i samma sorts väder.

Den STF-guide jag gick med för flera år sedan sköt fram vår start på vandringen med hänvisning till dimma då de måste kunna se från kant till kant på Björlings glaciär för att säkert kunna ta sig över med gruppen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips