Kebnekaise

Jag siktar på att cykla Umeå-Nikkaloukta i början av juni och har några frågor om toppen.

Vet någon hur det ser ut med snö i år? Jag har planerat att försöka nå toppen den 12-13 juni. Kittelbäcken ser jag som det eventuella problemet. Jag vet att det kommer att vara snö uppe på höjderna åtminstone, så eventullt går jag på natten när snön har frusit. Eventuell lavinfara? Vet du någon jag kan kontakta vidare, fjällstationen öppnar inte förrn den 19:e juni.

mvh // Morgan S

Vi är några som också hade tänkt knata upp på toppen den 11-12 kanske, har svårt och tro att det är någon större lavinfara, speciellt om man tar västra leden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sällskap?

Hejsan.
Hur många är ni? Eventuellt kan jag hinna upp till den 11-12 juni, kanske jag kan hänga med er mot toppen. Kan ju hjälpas åt att spåra. Funderar på att gå på natten för att skaren ska bära (om det inte bär på dagen). Den 3:e juni ska turiststationen i Nikkaloukta öppna, då kan man nog få färsk info om snö / vattenläget.

mvh // Morgan
http://www.morganochtorun.se

hej,
jag ska till kebnekaise på onsdag den 15/6 Så om någon har varit där får ni gärna uppdatera hur snöläget är.

Ändrade planer

Hej.
Jag är ibland lite flyktig i mina planer. Hamnade i Björnlandets Nationalpark istället. ;) Så Kebnekaise får någon annan tidig besökare berätta om =)

mvh // m

Jo, vi var uppe som planerat. Vi gick inte upp den vanliga vägen utan gick runt bort mot Singi stugorna och sedan upp mot Kebnekaise från väster, upp mot kaffedalens början och sedan upp till toppen. Det var en massa snöpulsning upp mot kaffedalen, riktigt tungt med full packning, men upp mot toppstugan var det stenhårt packat och det var inga problem att gå. Östra leden ner var därimot riktigt spännande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips