Kebnekaise under Fjällräven classic

Hej
Håller på att planera sommarens fjälltur, det verkar dock som min topptur till Keb kommer sammanfalla med Fjällräven Classic. Första gruppen startar den 5 aug på morgonen och det är just den dagen min topprunda är planerad med dagen innan/efter som reserv. Är det ett dumt datum? Kommer det vara kaos på toppen eller rent av tvärt om, alla hänger i Nakkaluokta?

/Fredrik

Hej
Håller på att planera sommarens fjälltur, det verkar dock som min topptur till Keb kommer sammanfalla med Fjällräven Classic. Första gruppen startar den 5 aug på morgonen och det är just den dagen min topprunda är planerad med dagen innan/efter som reserv. Är det ett dumt datum? Kommer det vara kaos på toppen eller rent av tvärt om, alla hänger i Nakkaluokta?

/Fredrik
Du kan vara lugn. Väldigt få i tidiga startgrupperna som planerar att bestiga Keb under FC (bestigning av Keb ingår inte i rutten för FC). Väldigt få överhuvudtaget som går Fjällräven Classic som planerar in en topptur....

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lyckades planera in min Keb-tur förra året precis under FR Classic. Det blev väldigt lyckat då de flesta andra verkade undvika fjället då. Det var vi och 3 sällskap till som tog sig upp på toppen den dagen, har förstått att det var väldigt befolkat på vägen till toppen där vanligtvis.

Det var väldigt mycket folk runt fjällstation iom Classic men inte alls många som tog toppturen.

Behöver ju inte vara likadant varje år och vi hade väl lite flyt. Man har ju hört om köer till toppen, jag och min polare var ensamma på toppen en halvtimma och tog det lugnt. Det var det ingen utsikt att tala om, ca 20 meters sikt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips