Kebnekaise i Maj

Hej, är det möjligt att bestiga Kebnekaise i mitten av Maj? Är det något som bör undvikas eller går det om viljan finns?

Vet inte hur snöläget är i år, men generellt är det risk för slasklaviner den tiden på året, så det utesluter i alla fall att gå från öster som jag ser det.

Om ni går från väster så är det skidor som gäller.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mitten av maj är vanligen ovanför 1000 möh full vinter i kebnekaise och normalt ok för skidbestigning vid rätt väder. Men anmarschen kan vara lite problematisk.

Thure

Jag tycker den här videon med fyra unga grabbar från södern som ger sig på Kebnekaise i maj månad är rätt talande. Hoppas att det inte avskräckte dem från framtida fjällfärder.

För synskadade: den länkade youtubevideon kan genrebestämmas till något likt: "dramakomedidokumentär med inslag av musikvideo". Den beskriver fyra unga grabbar från södern (gissar så pga dialekt) som gör en 22 h bilresa upp till Kiruna, tittar på ett stort vattendrag, dricker energidryck och sover på vandrarhem i typ Kiruna för att dagen efter bege sig till Nikkaluokta för att där upptäckta lapp på dörren till nikkaluoktaanläggningen med att de har stängt i maj månad pga sämsta månaden i fjällen. Därefter börjar de vandra mot Kebnekaise fjällstation men blir jätteblöta när de plaskar igenom dålig snö och smältvatten. Efter att ha blivit dyngsura beslutar de sig för att ge upp och gå hem igen. De har en blandning mellan funktionskläder men någon har också jeans vilket inte kan ha varit så bekvämt med tanke på hur blött det var.

Ett vettigt vägval på skidor i mitten av maj är från Nikkaluokta via högplatån mot Tarfala. Sannolikt promenad första biten västerut i Láddjuvággi ta stigen strax före Gármasbákti norrut och skidor uppe på platån med riktning NV upp mot renvaktarstugan. NV Čievrraçohkka.

Basläger Tarfala och skidbestigning av t ex Kaskasatjåkka.

Sydtoppen kan den årstiden lättast nås via Durlings led. Men det kräver förstås ytterligare ett par dagar att först komma i slagläge och sen tillbaka till Nikkaluokta.

Thure

Samt så finns det under denna perioden väldigt mycket renar i området som dessutom kalvar, detta är renens land så skall du dit så håll uppsikt och avstånd från renarna

Notera att Kebnekaise fjällstation är stängd i maj. Anledningen är just snösmältningen. Mycket vatten, slask, enstaka partier med snö. Svårt att ta sig fram på skidor och till fots. Fjällstationen öppnar igen helgen innan midsommar.

http://www.webbkameror.se/webbkameror/kebnekaise/

Jag tycker den här videon med fyra unga grabbar från södern som ger sig på Kebnekaise i maj månad är rätt talande. Hoppas att det inte avskräckte dem från framtida fjällfärder.

För synskadade: den länkade youtubevideon kan genrebestämmas till något likt: "dramakomedidokumentär med inslag av musikvideo". Den beskriver fyra unga grabbar från södern (gissar så pga dialekt) som gör en 22 h bilresa upp till Kiruna, tittar på ett stort vattendrag, dricker energidryck och sover på vandrarhem i typ Kiruna för att dagen efter bege sig till Nikkaluokta för att där upptäckta lapp på dörren till nikkaluoktaanläggningen med att de har stängt i maj månad pga sämsta månaden i fjällen. Därefter börjar de vandra mot Kebnekaise fjällstation men blir jätteblöta när de plaskar igenom dålig snö och smältvatten. Efter att ha blivit dyngsura beslutar de sig för att ge upp och gå hem igen. De har en blandning mellan funktionskläder men någon har också jeans vilket inte kan ha varit så bekvämt med tanke på hur blött det var.

Kan bara inte låta bli att bumpa tråden en aning...

Men det är helsköna killar, som du säger; från södern, varav jag har äran att arbeta med tre av dem ganska nära. Just nyligen fått nys om Youtubefilmen. De publicerade den med glimten i ögat och bjuder absolut på sig själva.

Deras historia har vi dock skrattat åt tillsammans ett par gånger.

Troligtvis kommer uppföljaren 2019 :)

avslutad210712

Gäst
Kan bara inte låta bli att bumpa tråden en aning...

Men det är helsköna killar, som du säger; från södern, varav jag har äran att arbeta med tre av dem ganska nära. Just nyligen fått nys om Youtubefilmen. De publicerade den med glimten i ögat och bjuder absolut på sig själva.

Deras historia har vi dock skrattat åt tillsammans ett par gånger.

Troligtvis kommer uppföljaren 2019 :)

Jag älskar människor som gör "fel" och bjuder på det.

När jag på mitt jobb säger att jag "har en kompis" så börjar de skratta innan jag ens berättat vad "min kompis" gjort.

Tyvärr, eller som tur är, finns det inte några filmer från "min kompis" framfarter.

Hälsa dem att jag fullkomligt älskade deras toppbestigning från "the bottom of my heart"

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips