Keb östra leden + kamvandring

Jag har funderingar på att åka upp till Keb och göra den via östra leden i kombination med kamvandringen över till nordtoppen. Jag har varit på Keb två gånger tidigare via västra leden, och jag har relativt god vana av alpin klättring med kamvandring osv.

Det jag undrar är säsongen. Jag skulle vilja genomföra detta under påskveckan, men hur brukar snöläget vanligtvis se ut då runt Keb? Skulle ni rekommendera turskidor/snöskor, eller räcker det med stegjärn? Och då syftar jag inte på anmarschen från Nikka, utan från Keb station in mot massivet och ev. över Björlings.

Finns det någon som har erfarenhet av Björlings glaciär och kamvandringen runt påsktider?

En annan fundering är om det finns säkringsmöjligheter vid Via ferrata-partiet, så att man inte behöver använda via ferrata, utan kan gå med löpande säkringar? Är det kammar och kilar som är bäst, och ungefär vilka storlekar?

Med vänlig hälsning /Joel

En annan fundering är om det finns säkringsmöjligheter vid Via ferrata-partiet, så att man inte behöver använda via ferrata, utan kan gå med löpande säkringar? Är det kammar och kilar som är bäst, och ungefär vilka storlekar?

Angående säkring så kan man ju faktiskt klippa in sig någongång-ibland i via-ferrata bultarna och gå löpande i traditionella replag...det har jag gjort...Men ni vill kanske göra er tur på helt egna säkringar..?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Angående säkring så kan man ju faktiskt klippa in sig någongång-ibland i via-ferrata bultarna och gå löpande i traditionella replag...det har jag gjort...Men ni vill kanske göra er tur på helt egna säkringar..?

Jo, det är min tanke att gå helt på egna säkringar. Jag förstår östra leden egentligen inte är så svår, och att man kan gå helt utan säkringar, men eftersom vi kommer att vara ett gäng, där vissa har skrala alpina erfarenheter vill jag ändå kunna säkra löpande.

Jag har väl kunnat titta lite på några youtube-klipp, och det verkar finnas sprickor osv. men frågan är hur stabilt det är, dvs. om en kam spränger stenen. Svenska fjäll brukar ju vara ganska lösa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips