Keb-kaitumjaure

Hej! Jag skulle vilja gå vägen från Keb direkt till Kaitumjaure utan att gå via singi. Det vill säga vika av tidigare. Såg att det fanns en väg där förra året när jag kom från singi mot Keb. Min fråga är om man klara den strapatsen på en dag? Jag kommer bo i stuga och ha en lätt packning. Tack för att ni hjälper en nybörjare!

En enkel mätning i kso.lantmateriet.se visar att det bör vara strax under 25 kilometer längs en lättvandrad led, lätt utför och med lätt packning. Utan att veta något om din ålder eller kondition så tror jag ändå att du klarar det. Jag utgår också från att du är ute sommartid och att det är någorlunda ljust på kvällarna, om det ändå drar ut på tiden. Det är ju bara att ta det lugnt och pausa ofta.

Som en jämförelse kan nämnas att innan Alesjaure byggdes på den nuvarande platsen och innan Tjäktja kom till så vill jag minnas att avstånden var 23 plus 22 km mellan Abiskojaure och Sälka. Och då var nog höjdmetrarna mer ofördelaktiga. Dessa avstånd ansågs "alla" kunna klara.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips