Keb i början av september?

Hej, jag och min kompis skulle vandrat Abisko-Keb för andra gången förra veckan, men vi fick förhinder och kunde inte. Dock vill vi utnyttja våra icke avbokningsbara flygbiljetter och planerar att istället åka upp till Nikkaluokta och vandra till fjällstationen tors den 5:e september och hem igen på söndagen. Då hinner vi gå ett par dagsturer fredag-lördag och sen hem igen på söndagen. Kanske även en topptur om de fortfarande går? Någon som har erfarenheter att dela med sig av, är vädret redan sämre vid den här tiden eller brukar det vara som i augusti? något annat att tänka på?

Utmärkt tid!

Hej!

Ni väljer snudd på en bättre tid, genom att gå i september.

Jag skulle tro att toppturerna med guide fungerar bara vädret tillåter. I september brinner markerna, om ni har tur, och ni får det bara fint, tror jag. Men tyvärr kan det också vara så att ni går lite för tidigt för det häftigaste höstfärgerna.

Jag skulle också gärna ha valt de första 10 dagarna i september för en tur i området i år. Men jag fick böja mig för mina vandrarkompisar och sticker upp vecka 34 istället.

Mvh Bert

Almgren

Avstängd
Det kan vara en jättebra tid, men risken för snö ökar ju. men om ni skall bo i Ladtjovagge så bor ni ju ganska lågt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips