Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat

Hej!
Kommer att testa vandra ensam ett par dagar från Katterjåkk till Katterat, för att sedan möta upp personer och fortsätta vandringen mot Unna Allakas.

Jag anländer Katterjåkk på eftermiddagen och tänkte vandra upp till Gatterjavri (Katterjaure) och slå läger på södra sidan om sjön. Nästa dag är tanken att ta sig till Katterat. Jag kan dock inte hitta mycket skrivet om denna led. På kartan ser det inte särskilt krångligt ut, men vill ändå slänga ut en fråga om någon har erfarenhet av denna sträckan? Det är inte speciellt långt att gå så om någon har tips på utkikspunkter eller annat i närheten tar jag gärna emot dessa!

Jag har hört att det ska finnas en grotta söder om Gatterjavri, förutom gruvan. Men jag vet inte exakt var... Är det någon som vet mer exakt var grottan/grottorna finns?

Många tack för synpunkter!
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    110.7 KB · Visningar: 1,890
Jag gick samma sträcka fast åt andra hållet för ett par år sedan. Jag missade stigen som ska finnas upp för sluttningen på hunddalssidan och hamnade i stenblock övervuxna med ormbunkar som jag fick klättra upp för. Det skulle jag inte göra om, men går man stigen som jag antar är den blå linjen på din karta tror jag inte att det är några problem.

Jag gick norr om Katterjaure, kommer inte ihåg hur vadet är söder om sjön.
 
Förhoppningsvis är det lättare att hitta stigen från andra hållet, ormbunksbevuxen stenblocksterräng undviker jag gärna.

Det stämmer, jag markerade ut stigen med blått så att det skulle bli lättare att se var jag tänkt gå.

Ja just det, norr om sjön är förstås ett alternativ. Det finns en gruva på södra sidan och det har skrivits om bra tältplatser här, därav valet att gå söder om sjön.

Jag gick samma sträcka fast åt andra hållet för ett par år sedan. Jag missade stigen som ska finnas upp för sluttningen på hunddalssidan och hamnade i stenblock övervuxna med ormbunkar som jag fick klättra upp för. Det skulle jag inte göra om, men går man stigen som jag antar är den blå linjen på din karta tror jag inte att det är några problem.

Jag gick norr om Katterjaure, kommer inte ihåg hur vadet är söder om sjön.
 
För andra som är intresserade av att gå samma sträcka.

Jag gick i enlighet med den blåmarkerade linjen på kartan här ovan. Det var inga större problem att ta sig över vadet, även om kängorna behöver av och jag fick gå i vatten till strax över knäna. Vattnet var relativt lugnt och det finns breda ställen att ta sig över.

Jag valde att gå en bit upp på berget i förhållande till sjön. Det innebar ett par ställen som var ganska branta att ta sig upp för. Såhär i efterhand tror jag att det vore möjligt att istället gå i strandkanten för att undvika branterna. Lyckades inte hitta den gamla gruvan tyvärr. Skulle jag välja idag hade jag istället valt att gå norr om sjön, tror att det vore lättare.

Från Katterjaure till Katterat var det magiskt fint med de norska branta och dramatiska bergen i fjärran. En går nere i en myrmark som kan vara bitvis mycket blöt, en hel del mygg om det inte blåser får en räkna med. Jag hade inga problem med att hitta och följa stigen. Sista biten ner till Katterat station är ganska brant, inga problem att ta sig ner, men att ta sig upp är nog lite mer ansträngande. Som någon här skrivit i en annan tråd finns det en bro som hjälper en över vattendraget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
eaglerock Katterjåkk eller Vistas? Fjällvandring 6
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
kgh Från Katterat till Haukejaurestugan Fjällvandring 7
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.