Karta till Magellan Meridian Color

Hej på er..

Har köpt en Magellan och är ute efter terräng/fjällkarta till den och undrar vilket format(Filtyp) det måste vara för att min GPS skall kunna läsa den?
Tack på förhand
Fredrik

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vektor format

Har läst lite på vilka format som funkar till Magellan och de skriver att man måste andvända Vektor kartor, jag förstår skillnaden mellan raster/vektor men var kan man hitta kartor till min magellan?

Tack på förhand
Fredrik

Kartor till Meridian

Hej!

Du har följande att välja på (med Norrland tror jag att du önskar kartor norr om den del där den inbyggda grundkartan blir rätt ointressant):

Skaffa WorldWide Basemap. Grundkarta med något mer/bättre info om sjöar, vattendrag och kustlinjer än den inbyggda, mycket bättre norr om Örnsköldsvik. Det finns ett exempel på Axhedehanssons hemsida över hur kartan ser ut i Abiskotrakten. I mina hemtrakter (Östergötland) är höjdinformationen rätt tråkig att titta på eftersom det är runt 100m mellan kurvorna!

Vänta på Topo Sweden. Detaljkarta som till helt nyligen funnits nämnd på Axhedehanssons hemsida men nu försvunnit! Det borde vara en utmärkt karta att ha i navigatorn när man är ute i skog och mark när/om den kommer ut. Den finns bl.a. för Norge och Finland idag så någon med erfarenhet från de produkterna kanske kan tipsa om hur bra den är.

Skaffa DirectRoute. Detaljkarta för , i huvudsak, bilkörning med autoruttfunktion. Innehåller vägar, hotell och annat men inte topografisk info.

Gör din egen karta från inscannade kartor. Det finns beskrivet i Yahoo-gruppen MobileMapper men har ännu inte utvecklats till ett sådant skick så att vem som helst går iland med det. Obegränsat med tid och tålamod skulle jag tro är en förutsättning!

/Urban

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips