KAP i Trangia 27

Någon som kan svara på om kap köket passar i Trangia 27 alltså det mindre köket.
Och om brännaren får plats att packa ner i köket?

Någon som kan svara på om kap köket passar i Trangia 27 alltså det mindre köket.
Ja, med lite meckande, håltagning etc så går det. Jag har fixat till min gamla 27:a så min KAP-brännare går att få dit... Minns att anslutningskopplingen får hållas på plats med en liten distans (eftersom vindskyddsdiametern är mindre).

Och om brännaren får plats att packa ner i köket?
Nix.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Med nyare modeller går det som jag minns det att sätta dit brännaren direkt. Den snäpper inte fast i vindskyddet men ligger kvar av sin egen tyngd.

Den får nästan plats, vill minnas att anslutningsröret sticker upp en liten bit. Jag hade sprängfyllt med tändstickor och en mindre flaska för t-sprit som låg runtomkring brännaren och då hamnade trangialocket ändå ovanför brännarröret när den låg ner i katsrullen men optimalt är det inte...

...enligt Gunnar Finn kan övre vindskyddet smälta om man använder denna typ av brännare, han avrådde därför. Jag följde hans råd och har därför bara testbränt någon gång...

...efter att några äventyrliga kompisar tipsade så använder undertecknad numera en omnifuelbrännare i T27. Allt får plats och konceptet har testats ordentligt i fält utan incidenter...

//J

Både Primus, Optimus samt MSR-kök går att bygga in i Trangia. Samtliga enklare och mer hållbara än gamla KAP

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips