Kanot Grumman VS Ally?

Jag är ute efter en Kanot som jag ska ut på lite längre veckoruter i åar och älvar, har tittat på Grummans aluminium kanoter samt Ally hopfällbara. Hur är hållbarheten på Ally vs Grumman? Fördel om de klarar lätta forsar.

Kanoten ska vara för 2 st personer + packning.

Tveksam till hållbarheten på Ally kanoterna, men transporten av Grumman blir svårt då bilen saknar takräcke :)....

Hur tänker ni och vad hade ni valt?

Mvh Christian

Ser man hur Lars Monsen, ibland ganska omilt behandlar sin Ally-kanot, så är jag ganska säker på att den tål en hel del.....
Själv äger jag en 17 fots Grumman Kanadensare i aluminium. Inköpt 1980. Livstids punktionsgaranti till förste ägaren! Enorm bärighet, enligt den amerikanska skyltningen i kanoten så är den godkänd för upp till 4 personer samt om man skaffar motorfäste kan den klara upp till 5 hk motor! Tillbehör för att segla kanoten finns att köpa!
Har paddlat med den i massor av forsar i älvar och åar, ibland slagit emot stenar och stockar, inga som helst problem, den klarar sådant galant! Vi har varit 3 vuxna + 2 barn i den ibland!(Insjö, lugnt väder). Inga problem! Enligt mig är den omöjlig att slita ut helt enkelt! Den kommer att överleva dig!
Skaffa ett takräcke till din bil!

Lycka till!
Lars Östlin

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ally och flera med rörstativ lider av att sammanbindningarna är den svaga punkten, inga problem hemom med skruvstycke och verktyg.
Vi har forsat ganska vilt med vår dukklädda K2a faltboot och det går utan problem.
En stor aluminiumlåda på taket ökar bränsleförbrukningen rejält och gör bilen vindkänsligare.
Vårt val skulle blivit Ally.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips