Kanot Alterälven

Åkte förbi älven på några ställen häromdagen och den ser ju störtfin ut. Funderar på att hinka i Allyn och paddla den någon lämplig sträcka.

Någon som har paddlat den och har erfarenheter att dela med sig av?

Jag bor bredvid alterälven och har paddlat en hel del där.
Mellan pålsträsk och altergård är det många mindre forsar. Forsarna i sig är det inga farligheter med (förutom att dom kan vara grunda och steniga) men se upp med omkullfallna träd. Händer ganska ofta att det ligger träd i forsarna så reka om du inte kan se hela forsen.
Från altergård ner till norrfjärden är det ett antal sjöar med lätt strömmande vatten och några mindre forsar mellan. Vid gamla bruket i nybyn måste man bära förbi dammen och kanske forsen innan. Den är rejält stenig vid lägre vatten.
Hela sträckan är fin att paddla men den övre delen kan bli nog så grund och stenig om det är lågvatten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kalas, tack! Låter helt OK tycker jag. Är det någon mening att ha med sig fiskespö? Id finns vet jag, men annat?

Det går att få en del gädda och abborre. Id får man i princip bara på våren kring utloppet i norrfjärden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips