Kan någon tipsa om vintertur i Norge?

Hej, jag funderar på en vinter tur med avslut Storerikvollen -> Blåhammaren -> Storulvån sen tåget hem till Sthlm. Men jag skulle vilja börja en bit in i Norge, ca en till tre dagsetapper från Storerikvollen. Är det någon som vet var man kan börja o hur man tar sej dit med tåg/buss? Samt hytter man kan övernatta i?

Ser lite "trångt" ut..

Hejsan,

Nu har jag personligen "bara" gått vändan Sylarna - Nedalshytta - Storerikvollen, vilket i och för sig passar ganska bra in i din 1-3 extra dagsetappers önskemål. Du skulle i det fallet gå Storulvån - Sylarna - Nedalshytta - Storeriksvollen ....

Men om du vill starta i Norge verkar alternativen vara ganska få. Kollar man in kartan över området (finns bland annat på: http://kart.statkart.no) ser det ut att "bara" finnas två alternativ.

1: Det ena är att starta turen i just Nedalshytta. Jag tror man kan åka buss dit från Trondheim.

2: Annars kan man gå ifrån norr genom Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Finns ett par tre stugor i det området och jag tycker man borde kunna kliva av tåget någonstans mellan svenska gränsen och Trondheim...kanske i Meråker?

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=12524&stc=1&d=1360745952

/ Stefan

Bilagor

• norge_vaster_om_sylarna.jpg
    norge_vaster_om_sylarna.jpg
    80.4 KB · Visningar: 2,582

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Roltdalen!

Jag har gått och åkt skidor i det området sedan 1989. Mycket trevligt, särskilt på skidföre kring påsk. En fin tur, åk till Meråker och ta taxi till Björneggen i Stordal. Därifrån ca 20 km till Schulzhytta som är "navet" i området, Därifrån 15 km till Ramsjöhytta som ligger väldigt vackert öster om fjället Fongen. Sedan är det 18 km till Storerikvollen och 23 km tillbaka till Björneggen. Alternativt kan man avsluta i Storulvån dit det är 25 km.

Det finns massor av turmöjligheter i området, det här var en. Tänk bara på att norska hyttor har bara öppet kring påsk på vintersäsongen. Självbetjäningshyttorna kan utnyttjas längre, men då måste man ha nyckel. Finns hos norska turistföreningen.

För ytterligare information se:www.tt.no (Trondheims turitförening)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips