Kan man ta bilen till Tjallingen?

Funderar på nästa års vandring. Inget nytt så här års :)

Kan man ta bilen till Tjallingen eller måste man ställa den vid Storulvån och sedan gå grusvägen ner?

Jag har sökt igenom forumet och det enda som verkar vara klart är att det är en tråkig 8km grusväg som ibland kan vara "översvämmad" med mygg. Om jag nu tar bilen upp så skulle jag vilja komma så nära Gåsen som möjligt, dvs slippa de där 8km. Jag är inte direkt lat men min mor som förmodligen kommer att följa med vandrar nog hellre bland bergen än på grusväg...

Tacksam för svar!

Enligt uppgift är detta en enskild väg med vägbom nere vid Handöl, så det blir till att snacka in sig med samerna vars viste Tjallingen är i så fall. Sedan är det ju det där med parkering också.

Hursomhelst så tycker jag faktiskt inte att den där vägen är särskilt hemsk att knata på. Det är ruskigt lättgått och går följaktligen i ett nafs; vägen är tillräckligt sällan använd för att inte kännas varken hård under kängorna eller alltför onaturlig. Ett gångbart (f'låt) alternativ kan annars vara att gå leden mot Spåjme men vika av efter Lill-Ulvåfjället och snedda mot bron över Handölan vid Storforsen, för att ansluta till Gåsenleden vid Gåsåns rastskydd. Det inbegriper dock ett vad i slutet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bumpar min egen fråga för sju (!) år sedan. Något som ändrats, kan man ta bilen närmare Gåsen? Utan att fråga samerna om hjälp...? Nu är det inte mor som ska med utan den sexårige sonen...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips