kan man som solo ha lättpackning

nu när mångar går solo så kunde man ha mindre i ryggen eller hur?

för nu verkar det vara som lite popis att gå själv på fjälltur eller vandring.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det är när man är solo som det är lättast med lättpackning. Då behöver man bara bry sig om sig själv och kan anpassa utrustningen helt och hållet efter sina egna färdigheter. Att gå själv är inga problem, vad man kan tänka på är att hålla sig borta från farliga passager eftersom man är mer utsatt som solovandrare.

Som solovandrare har man mycket att vinna på att ställa om till "lättviktstänket". Man kan ju inte dela bördan med någon annan.
Enklast och billigast är att lämna hemma alla "bra-att-ha-saker". Tex. ta bara med en kastrull.
Byter man därutöver till lättare/mindre tält, lätt dunsovsäck då klarar man sig också med en mindre och lättare ryggsäck. Många kilon att spara.

Mycket att vinna

På min första solovandring i Sarek för sex år sedan vägde ryggan in på ca 28(!) kg för en elvadagars tur. Pajade bla ett knä på den vandringen. Efter att ha prioriterat om och successivt bytt ut mina tyngsta prylar så var jag förra året nere på ca 14 kg startvikt för en liknande vandring. I år gick jag upp något kg igen pga min systemkamera, men den lyxen har jag "lätt" råd med nu :)

//Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips