Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen?

Jag använder den utmärkta appen TOPO GPS på min Iphone. När jag gör rutter och waypoints i den, går det sedan att e-posta som gpx till mig själv. Jag kan t ex sedan importera i Garmin Basecamp på min mac, men är för snål för att köpa Topokartan för 1500 kronor eller vad den kostar nu när kartorna är open source. Allt jag ser är Garmins baskarta som inte ger ett dugg.

Finns det någon app, eller webbplats där man kan importera GPX och gå upp rutten som ett lager på den topografiska kartan? Jag har inte hittat något. Google earth går ju också och få upp det i satelitläge, men det är inte intressant. Jag vill ha topokartan.

Skridskonätet har den funktionaliteten för medlemmar för att rapportera skridskoturer.

Går säkert att göra med div GPS-program med inscannade kartor. Funkar med t ex Oziexplorer.

Googles gratisprogram My Tracks gör det snyggt och enkelt i androidtelefon med googlemaps men jag tror inte det kan laddas hem längre.

Thure

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips