Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Kållands ö runt - Lurö skärgård

Hej alla kajakister!

Trots att jag har mer än 30 års paddelsäsonger bakom mig så har jag aldrig paddlat på Vänern, vilket jag nu har ambitionen att ändra på. Det är Kållands ö runt, och ev om vädret tillåter tur och retur till Lurö skärgård. Ni som paddlat i dessa farvatten och kanske vill dela med er av era erfarenheter så tar jag tacksamt emot dem. Jag planerar nämligen en förlängd weekendtur dit i kajak i slutet av maj.

Även om inte skridskosäsongen är över för min del så är det nu dags för mig att börja planera kajakturerna inför kommande säsong!

Tackar på förhand.
Inge Bäckström
050311
Göteborg

Kållandsö runt 2003

Hej Inge!

Tillsammans med tre kollegor (nybörjare) paddlade jag runt Kållandsö under fredag kväll till söndag eftermiddag. Vi startade och slutade vid Läckö slott där mina kollegor hyrde kajaker.
Mina intryck är att det var en fin skärgård med renare vatten än jag trott om Vänern. (Uppvuxen vid Vättern;))
Östsidan av Kållandsö var lite tråkig - helt öppen med monoton sidsjö - men annars riktigt trevligt.
Eventuellt kanske man kan hänga på? När tänker Du Dig att det blir av?

Harald

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Hej :)

Härligt, då har du Vänern kvar att upptäcka!! :)

Paddlade för några år sedan runt Kållandsö med min far och det var en riktigt trevlig tur!!
Vi startade vid Spikens fiskeläge och tog oss runt på två dagar i lugnt o behagligt tempo.

Västsidan på Kållandsö är otroligt vacker!!

Tog en liten tur i somras mellan Vänersborg och Mellerud... Oxå mycket fina o nästan orörda ställen!

Har sagt till mig själv att jag ska paddla förbi Djurö och Lurö nån gång... nästa sommar kanske... :)

Ha en trevlig tur!! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips