Kajka 100 eller Crusader?

generll kvalite...

har läst igenom vad ni alla har skrivit... och min uppfattning är att jag borde köpa en crusader också.
jag vill ha en stor väska, som jag kan göra allt med, fyller jag den inte gör det inget, får helt enkelt bära det extra halvkilot som de blir...

men när den är packad med 30kg, är bärsystemet bekvämt?? har prövat haglöfs oxo o ser många med keikor... jättebekväma med en vanlig packning, 10-20kg. brister dom när man kommer upp i vikt?

haglöfs o fjällräven är ju så j***a dyra, men har tänkt att ha väskan länge också! kommer bli vandringar, backpackresor, och många bergsturer, antingen klippa eller höghöjds.

och hur är kvaliteten på spännremmarna, midjebältet osv? har alltid använt billigare form av ryggsäck och efter att ha prövat en haglöfs känner ja mig dum som inte har unnat mig den lyxen tidigare!!
får jag den där "lyxiga" känslan av en berghaus som är mer robust?

Min erfarenhet är att Crusadern är bekvämare fullproppad än halvfull. Eftersom det inte finns kompressionsremmar tenderar en halvfull säck få rätt så låg tyngpunkt och kännas som den tynger ner, då all vikt hamnar lågt ner på ryggen. Men det kan man kompensera genom att ta av sidofickorna och stoppa allt i säcken.

Har aldrig provat mer än 22 kg i säcken (inkl. säck). Vid det laget var den fortfarande bekväm att bära.

Remmar och midjebälte m.m håller hög kvalitet. Mycket nöjd med bärsystemet, bekvämt och bra. Lyx vet jag inte om jag tänkt, men väl kvalitet och bra komfort. Nackdelen med bärsystemet är förstås att man inte kan ställa in rygglängden, så det är viktigt att få rätt storlek.

Gillar särskilt molleremmarna på fronten, perfekt att fästa diverse mollefickor på, för småplock.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tack Greg....

gillar ditt svar då den svara på mina funderingar... e precis tanken ja har e att ta av sidofickorna när det inte finns behov för dom, o sen kan man alltid fylla ut säcken med ett cellplast underlag ifall man har så mycket plats över =D fast o andra sidan så kommer ja ju inte ta den säcken på den turen om den e så mesigt fylld...

men tanke är att jag bara vill ha två säckar egentligen, en stor för sommar, vinter, klättriing, skidturer u name it, o en dags väska som är teknisk och ergonomisk.
Nu sitter ja kanske på 6-7 st olika rinkor som har samlats på sig, en del fått el hittat, el köpt för en billig slant på second hand... men knappt nöjd me nån av dom!

tips på vart ja kan beställa en billigt??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips