Kajakpaddling i Ålands skärgård???

baanrud; sa:
Det blir nog Åland till sommaren, nu undrar jag om det är mestadels rena klippor att tälta på, har ni använt kupoltält? eller blir det mycket kila och bära sten med mitt tunnel?.
Håkan.

Vi körde tunnel - och till och med ett gammalt ryggåstält med ett enormt antal fästpunkter. Jag hade gjort en lappar av presenning för att lägga stenar på. En del släpande av sten blir det för det blir nästan uteslutande tältning på klippor. Har du ett kupoltält är det så klart bättre.

/Niclas

Tunnel!

Detta med tältval är till stor del tycke och smak.

Jag föredrar att tälta på gräs eller förna eftersom det sliter mindre på tältets botten och det då oftast är lättare att hitta en vindskyddad plats i skugga för morgonsolen. Tunneltält är dessutom oftast lättare att ventilera och har ofta bättre absider och möjligheter att laga mat vid ruskväder.

Jag kan inte minnas att jag någon gång behövt tälta på klippa i Ålands skärgård.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Tunnel!

thureb; sa:
Jag kan inte minnas att jag någon gång behövt tälta på klippa i Ålands skärgård.

Thure

Det beror väl kanske lite på vilka öar man väljer - vi valde de minsta, mest steniga och isolerade öar vi kunde hitta. Visst fanns det lite grönt på dem, men oftast inte nog för att få fästa ett tält (om man räknar bort en del våthål som i vart fall inte jag ville tälta i).

/Niclas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips