kajakköp

Hej, jag är nybörjare inom paddling o har nu bestämt mig för att köpa en kajak för 8000-10 000 kr, jag har lätt för att lära mig saker o vill inte köpa en nybörjarkajak som jag kanske lessnar på rätt snart. Jag är 182 cm o väger 83 kilo, jag kommer att paddla i Mälaren samt Upplandskusten, bör jag köpa en havskajak? finns det några kajaker som är bra köp o vad bör man tänka på om man köper begagnad vilket det lutar mot att jag gör,
bra märken o modeller?
Vill ha lite hjälp o kommentarer innan köp!
Tack på förhand
Häls Magnus
 
Jag skulle föreslå att du besöker närmaste klubb, handlare eller Friluftsfrämjande och be om råd samt att prova några olika modeller. På internetforum kan du räkna med mycket subjektiva svar som inte är till stor glädje, men skall såklart inte bortses ifrån. Att prova, provsitta och klämma på grejorna är oslagbart.

Mvh, Mats
 
De mesta subjektiva svaren får du nog, så här års, av handlare som är märkestrogna och vill tömma lagret...

Det är väl realistiskt att en handlare vill sälja sina produkter. De flesta handlare säljer mer än ett märke och har inom de olika märkena ett stort urval av olika kajaker/modeller och kompetens om dessa.
Jag tror inte du som läser detta eller någon annan kommer få ett helt objektivt svar av någon vare sig det är en handlare,kompis,friluftsfrämjandet, eller någon annan klubb. Alla vill naturligtvis att du ska intressera dig för deras ide om kajaking, en del kanske för att de vill sälja och någon annan för att de vill att du ska gå med i klubben vad vet jag. Det enda jag vet är att objektiviteten i ett beslut ligger hos dig själv och grundar sig på öppet sinne och inhämtande av information från flera håll.
Pröva känn och kläm,är vad som gäller.