kajakköp

Hej, jag är nybörjare inom paddling o har nu bestämt mig för att köpa en kajak för 8000-10 000 kr, jag har lätt för att lära mig saker o vill inte köpa en nybörjarkajak som jag kanske lessnar på rätt snart. Jag är 182 cm o väger 83 kilo, jag kommer att paddla i Mälaren samt Upplandskusten, bör jag köpa en havskajak? finns det några kajaker som är bra köp o vad bör man tänka på om man köper begagnad vilket det lutar mot att jag gör,
bra märken o modeller?
Vill ha lite hjälp o kommentarer innan köp!
Tack på förhand
Häls Magnus
 
Jag skulle föreslå att du besöker närmaste klubb, handlare eller Friluftsfrämjande och be om råd samt att prova några olika modeller. På internetforum kan du räkna med mycket subjektiva svar som inte är till stor glädje, men skall såklart inte bortses ifrån. Att prova, provsitta och klämma på grejorna är oslagbart.

Mvh, Mats
 
De mesta subjektiva svaren får du nog, så här års, av handlare som är märkestrogna och vill tömma lagret...

Det är väl realistiskt att en handlare vill sälja sina produkter. De flesta handlare säljer mer än ett märke och har inom de olika märkena ett stort urval av olika kajaker/modeller och kompetens om dessa.
Jag tror inte du som läser detta eller någon annan kommer få ett helt objektivt svar av någon vare sig det är en handlare,kompis,friluftsfrämjandet, eller någon annan klubb. Alla vill naturligtvis att du ska intressera dig för deras ide om kajaking, en del kanske för att de vill sälja och någon annan för att de vill att du ska gå med i klubben vad vet jag. Det enda jag vet är att objektiviteten i ett beslut ligger hos dig själv och grundar sig på öppet sinne och inhämtande av information från flera håll.
Pröva känn och kläm,är vad som gäller.

Förövrigt kan jag kan inte förstå denna hysteri när det kommer till att köpa en ny kajak, en del människor kan hålla på en hel sommar med att provpaddla och testa, som om ett kajakköp är det största beslut man kommer att ta här i livet,som om man bara får köpa en kajak under sin livstid.Face It De flesta som paddlar aktivt kommer att äga mer än en kajak under sin paddlingskarriär. Samtidigt kan man gå och köpa en ny bil för 250,000 kronor eller mer utan att ens ha provkört. Men när det kommer till att bestämma sig för en kajak ,då blir det läskigt. Åter igen bil exemplet. De flesta med en nyare bil förlorar mer i värdeminskning på ett år än vad kajaken kostar i inköp.

En kajak är inget annat en låda av glasfiber eller plast som flyter på vatten. Den kan flyta snabbare,bättre eller sämre, men kajaken är fortfarande bara en låda låda som flyter.
Så, om det inte blir som man hade tänkt sig så är det bara sälja,dra erfarenheter och gå vidare och köpa en ny. Att köpa "fel" kajak är ingen stor förlust,möjligtvis blir man en erfarenhet rikare.

Våga köpa fel kajak så är chansen större att det blir rätt.

Peter.
 
Håller med Peter här, naturligtvis ska du provpaddla innan du köper men du lär aldrig hitta den optimala kajaken och det är väl därför så många av oss "kajaknördar" över tid samlar på oss fler och fler kajaker av olika typ...

Min första kajak provpaddlade jag givetvis men köpet grundade sig på känsla, det blev en Valley Nordkap d.v.s. en ganska dyr kajak. Två år senare ville jag ha en snabbare kajak, med lite mer havsracerstuk. Hade inte råd att då köpa två så jag la två dagars jobb på att renovera upp kosmetiska gelcoatrepor och polera upp skrovet till mer eller mindre nyskick. Sålde sen kajaken med 5000 kr värdeminskning och eftersom jag på den tiden loggade alla turer med gps så såg jag att jag hade drygt 2000 km i den fördelade på cirka 100 paddeldagar.

Du inser förmodligen vart jag vill komma, ingen större sak om ett köp skulle bli fel alltså. En "hyreskostnad" på 50 kr per dag för kajaken var ju ett mycket billigt pris för all glädje de milen och de dagarna gav.

/Rickard
 
Det är väl realistiskt att en handlare vill sälja sina produkter. De flesta handlare säljer mer än ett märke och har inom de olika märkena ett stort urval av olika kajaker/modeller och kompetens om dessa.
Jag tror inte du som läser detta eller någon annan kommer få ett helt objektivt svar av någon vare sig det är en handlare,kompis,friluftsfrämjandet, eller någon annan klubb. Alla vill naturligtvis att du ska intressera dig för deras ide om kajaking, en del kanske för att de vill sälja och någon annan för att de vill att du ska gå med i klubben vad vet jag. Det enda jag vet är att objektiviteten i ett beslut ligger hos dig själv och grundar sig på öppet sinne och inhämtande av information från flera håll.
Pröva känn och kläm,är vad som gäller.

Förövrigt kan jag kan inte förstå denna hysteri när det kommer till att köpa en ny kajak, en del människor kan hålla på en hel sommar med att provpaddla och testa, som om ett kajakköp är det största beslut man kommer att ta här i livet,som om man bara får köpa en kajak under sin livstid.Face It De flesta som paddlar aktivt kommer att äga mer än en kajak under sin paddlingskarriär. Samtidigt kan man gå och köpa en ny bil för 250,000 kronor eller mer utan att ens ha provkört. Men när det kommer till att bestämma sig för en kajak ,då blir det läskigt. Åter igen bil exemplet. De flesta med en nyare bil förlorar mer i värdeminskning på ett år än vad kajaken kostar i inköp.

En kajak är inget annat en låda av glasfiber eller plast som flyter på vatten. Den kan flyta snabbare,bättre eller sämre, men kajaken är fortfarande bara en låda låda som flyter.
Så, om det inte blir som man hade tänkt sig så är det bara sälja,dra erfarenheter och gå vidare och köpa en ny. Att köpa "fel" kajak är ingen stor förlust,möjligtvis blir man en erfarenhet rikare.

Våga köpa fel kajak så är chansen större att det blir rätt.

Peter.

Vissa frågor har inte ett svar som är sant för alla och alla situationer, utan svaret beror på vad som är viktigt för dig. Ett exempel på en sådan fråga är om det är skedda eller roder som är bäst, ett annat är vilken kajak som är bäst. Svaret på det sista kommer troligen inte att vara det samma nu som om 5 år, bland annat för att med din erfarenhet kommer att följa andra mål och andra behov. Dock, just nu är du där du är, och det gäller att börjar valet i den situationen.

De svar du fått visar ett antla olika inriktningar, allt från grymt_elaks som i likhet med Erik framhåller att ingen kan ge dig ett objektivt svar, alla tar det från sina behov eller intressen eller tankar, till barret som framhåller vikten av att prata med andra, om vad de tycker och varför. Jag tror alla de råden är bra.

Så gissa och känn efter så gott som möjligt vad du vill ha kajaken till. När du vet det, fråga så många som möjligt som själva har intressen som ligger runt det intresseområdet. Men jag håller med om att prova är nummer ett, så ett enkelt förslag är att inte köpa en kajak nu, vänta tills du kan provpaddla, hur trist det än är att vänta, då har du större chans hamna någorlunda rätt.

En möjlighet om du inte tycker om att välja rätt, är ju att som grymt_elak beskriver, köpa en oprovad plastbit utan att veta vad du gör. Är det så att du brukar köpa bilar utan att ha en aning om vad du köpt och varför, kan det ju vara rätt metod för en kajak med, men jag tror grymt_elak överskattar hur många som inte tänker på vad de handlar.

--- Mats ---
 
En möjlighet om du inte tycker om att välja rätt, är ju att som grymt_elak beskriver, köpa en oprovad plastbit utan att veta vad du gör. Är det så att du brukar köpa bilar utan att ha en aning om vad du köpt och varför, kan det ju vara rätt metod för en kajak med, men jag tror grymt_elak överskattar hur många som inte tänker på vad de handlar.

--- Mats ---

Ja nu är det ju inte så att jag INTE tycker om att välja rätt. Min tanke var att avdramatisera själva kajak köpet och få vissa som känner att de har svårt att bestämma sig för en "plastbit" att förstå att det inte är på Världens undergång om man skulle köpa en kajak som man efter ett tags användande inte är helt nöjd med. Jag har heller aldrig sagt att man ska köpa en oprövad kajak självklart ska man prova lite olika kajaker. MEN! sluta leta efter den perfekta kajaken,den finns inte! och absolut inte för nybörjaren som inte vet vart kajakandet kommer att föra just dem.

Jag har träffat människor som har prövat ett 20-tal olika kajaker innan de tillslut bestämmer sig. Jag har aldrig hört om någon som testkört 20-talet bilar innan de tillslut bestämmer sig för en tex.Ford Focus. Av någon anledning verkar det som om det finns en överdriven rädsla för att man inte ska bli nöjd med sin nyinköpta kajak. Den rädslan menar jag verkar inte i samma grad existera när det gäller tex. ett bilköp för en betydligt större summa än en kajak.

Jag är övertygad om att folk tänker på vad de köper,när det gäller kajak så menar jag att folk till och med kanske tänker för mycket. Och med exemplet,bilen kanske "med tanke på vad en ny bil kostar" tänker lite för lite.

Många nybörjare här på Utsidan frågar vilken kajak skulle passa dom bäst, efter alla "subjektiva råd" som ges här på Utsidan och andra ställen, så tvivlar jag på att nybörjarens första kajak kommer att bli den sista.
Som nybörjare finns det som jag ser det två möjliga vägar att gå. 1. Man köper sin första kajak och inser att det här inte var något för mig och säljer. ELLER 2. så utvecklas nybörjaren till en god paddlare och kommer så småningom vilja komplettera med en kajak till eller byta till något annat. Därför anser jag att det är meningslöst att råda nybörjare i detalj om olika kajakers prestanda och dyl,nybörjaren kommer troligtvis bara bli förvirrad av all information som vi som har paddlat ett tag har att ge.

Därför är mitt råd till nybörjaren, Köp en helt vanlig havskajak av ett känt märke, inte för stabil och inte för rank. Stirra dig inte blind på att kajaken ska vara så snabb som möjligt "det är ointressant som nybörjare" roder eller inte? smaksak prova,du kommer ändå att ändra din åsikt fram och tillbaka vartefter din teknik och inriktning utvecklas. Det är viktigt att man sitter bra i en kajak,pröva dig fram.
De flesta kajakmärken har kajaker med mellanklassprestanda i fråga om fart och stabilitet, fråga efter dessa. En kajak ny som begagnad går alltid att sälja så oroa dig inte allt för mycket för felköp. "Fel kajak för dig kan vara rätt för någon annan"

Lycka till!

Mvh. Peter.
 
När jag valde kajak funderade jag på vad som var viktigt för mej:
Kajakens storlek, så att jag kan transportera den på en liten bil.
Vikten, så jag får upp båten på biltaket
Att jag överhuvudtaget kan sitta någotsånär juste. Så inte kroppen säger ifrån. Och så att mina fötter får plats. Och så en sittbrunn som jag kommer ner i och upp ur.
Att kajaken känns bra i sjö och vindar. Inga överraskningar när vågorna blir större och att den går att hålla rak kurs med utan att man måste passa hela tiden. Så är det ett plus om kajaken upplevs som lite kul. Svårt att beskriva men en alltför trygg eller långsam kajak kan kanske bli lite tråkig.
Så ville jag ha kunna ha med packning för en vecka.

Efter att ha provat några olika så tröttnade jag på att prova. Det går inte att få allt men det blev åtminstone en bra kompromiss. Jag tror att den här kajaken kommer jag att ha länge.
 
Min 1:a kajak var en VKV visste inte mkt om kajaker då mer än att jag tyckte den var snygg, gick alltså på magkänslan(som inte är helt fel) Sen att kajaken är välbyggd å har mkt bra 2:a handsvärde gjorde den till ett tryggt köp! Sålde min Lisa köpte en Offshore sålde den å köpte en Elite! Vad jag vill säga som oxå sagt tidigare köp dyrt köp kvalitet det lönar sig i längden! Finns alltid nån som vill ha din fina kajak ;)
Ps Det fanns inte då men idag finns det några till att välja på ;)

/Janne
 
Köpte det billigaste...

Jag köpte det billigaste som fanns på marknaden. Egen import från Estland och grundade beslutet på att jag fick en kajak till mig och en till gumman för halva priset av EN " kajak. Då fanns det pengar över till mycket annat. Jag rekommenderar inte att en nybörjare köper för dyrt (om man inte måste göra sig av med pengar). Svårt att uppskatta en riktigt dyr kajak om man inte vet vad man söker i sin kajak.

Jag är nog inne på Elaka Måns linje, eller vad han heter. Man gör för mycket vetenskap av kajakerna. Jag hade flygcert en gång i tiden. Det tog ett par timmars flygning att lära sig en ny flygplanstyp. Större fartregister, ställbar propeller, infällbara landingsställ, insprutningsmotor. Snabbare, mer rattar å apparater m.m Varför skall det vara så mycket märkvärdigare med en plastbalja/kajak??

Det finns nybörjare som köper "svåra" kajaker att lära sig med och det behöver inte vara fel. Det kanske tar lite längre att vänja sig. Med en bra dyr kajak kan det bli lite lättare att lära sig om man har tur. Priset har inget med saken att göra. Prata med folk som kan kajaker, fynda nu under vintern om du kan. Hitta en kul kajak, en lätt och fin paddel och annat krafs.Du blir nog inte missnöjd oavsett. Det är en härlig sport och du kommer att ha anledning att skaffa dig flera kajaker för alla behov och vatten genom åren.

Ha det!!

Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.