Kajakköp

Jag har bestämt mig för att börja paddla kajak och ska därför köpa en kajak oxå. Den kajak som jag har funderat på under en längre tid är en så kallad faltkajak av märket Folbot, modellen heter "Yukon"

Jag har paddlat med kanadensare och jag har seglat med jolle men jag har alldrig, alldrig suttit i en kajak. Känner någon till vart det genomförs nybörjarkurser i kajakpaddling? Vem ska man vända sig till?

Är Folbot Yukon ett bra val???
 
Hoppas du hittar rätt!

Tjenix.

Jag började paddla plötsligt i en för sporten hög ålder, hade efter en artikel i en hemslöjdstidning byggt en grönlandskajak och kände mig liksom tvungen att lära mig.

Så som tjugoåring gick jag till ortens (landskrona) kanotklubb, fastnade nästan direkt och var en aktiv kanotist i flera år efter det. Av någon anledning har tyvärr frekvensen på turerna minskat majort, från dagligen till årligen (vet inte varför egentligen, skall definitivt paddla en rund i morgon!)

Hursom, det börjades i vad jag då tyckte var super ranka fixfax, pråmar till skolkanoter. Fick väll provat på någon snabbare/rankare variant också, men med föga framgång. Vart väll på väg att ge upp egentligen, men så skulle det vara läger för knattarna i klubben och jag fick förfrågan att följa med, vilket jag gjorde.
Efter första övernattningen vid frukost blev jag litet pikad av knattarna för min dåliga balans, hornen växte sig stora och jag tog inför dagens övningar en kajak av tävlingsmodell.
Gissar att jag den dagen badade 7000 gånger, dagen därpå 400 gånger och dagen efter det 5.

Kunskapen att hålla balansen i en tävlingsbåt tog mig tre dagar att förvärva, och det kostade mig en praktförkylning.

Efter att bemästrat dom rankaste av kajaker har min egenhändigt byggda enkom blivit använd för uppvisning kanske fem gånger. På den tiden var mitt campingintresse obefintligt så långfärdskajak var aldrig aktuellt, jag stannade i dom ranka båtarna. Blev aldrig någon tävlingsframgång, snarare tvärt om. Men har haft ett mycket stort utbyte i kajaksporten, både allmänhälsa och upplevelser!

Så till dina frågor.
hade jag stått på ruta ett idag och varit till att börja paddla, hade jag letat upp den mest lättdrevna långfärdskajaken som marknaden har att erbjuda, tagit på badbyksorna och bemästrat densamma.
Folbot Yukon, ser mycket användbar men tungpaddlad ut. Dock har den ju en transportfördel som heter duga, det vet ju bara du om det är viktigt.(jag har ingen erfarenhet av modellen)
Det ligger i kanotklubbarnas intresse att värva nya kanotister, så dom brukar notoriskt ha nybörjarträning varje sommar...

Det är säkert många som inte håller med om min snabbstart på rakna modeller, det är dock mitt uppriktiga råd.

Lycka till / G
 
Jag har bestämt mig för att börja paddla kajak och ska därför köpa en kajak oxå. Den kajak som jag har funderat på under en längre tid är en så kallad faltkajak av märket Folbot, modellen heter "Yukon"

Jag har paddlat med kanadensare och jag har seglat med jolle men jag har alldrig, alldrig suttit i en kajak. Känner någon till vart det genomförs nybörjarkurser i kajakpaddling? Vem ska man vända sig till?

Är Folbot Yukon ett bra val???

Det svar du redan fått tar upp att kurser säkert fins, ch jag håller med, vet dock inte var du bor.

Frågan om kajak är först och främst en fråga om vad du vill göra med den. Handlar det om att paddla snabbt, paddla i vågor, göra ångfärder... Beroende på vad diu vill göra finns det mer eller mindre lämpliga val. Men det finns inget val som passar perfekt för alla inriktningarna, så på något sätt måste du först veta vad du vill mest.

--- Mats ---
 
Inte vad du vill utan vad du kommer göra

När man köper kajak är det alldeles för många som köper kajak efter vad de vill göra istället för vad de kommer göra. Det är ingen ide att skaffa en expeditionskajak om man gör två övernattningsturer om året men motionspaddlar utan packning varje vecka tex .

Faltbåt är säkert jättebra till mycket men om inte detta är enda sättet att att förvara transportera kajak och du annars inte skulle kunna ha en kajak tror jag att en traditionell kajak är bättre på det mesta som handlar om själva paddlingen i alla fall.
 
Jag gav mig själv en folbot citibot i present i sommar. Har inte hunnit testa den så mycket, men tycker den är trevlig. Har dock typ ingen erfarenhet av kajaker. Kollade på en större innan, men den här var nog den enda man "smidigt" kan få med på cykel.

http://www.flickr.com/photos/tnlogy/3879012551/

Kändes ganska stabil och trevlig. Ifall du åker förbi norrköping kan du få testa. :)

Fast tja, det kanske mest är för entusiaster av ihopfällbara saker..
 
Hej,

Jag köpte en Folbot Cooper för några månader sen, och är mycket nöjd så här långt. Klarade 10-13 sekundmeter i ytterskärgården galant, bland annat just för att det är en faltkajak och lite mindre "hård" än vanliga kajaker.

Jag har en Klepper Aerius I faltkajak sen tidigare (som kanske är mer lik Yukon än Coopern), mycket bra och stabil, men jag ville ha något lite snabbare.

Kolla gärna www.folbotforum.com (på engelska).
 
Köp ingen koster

Dessa feta tröga stabila kajaker är inte trevliga i längden. Du kommer att tröttna. Jag har gjort militärtjänst i en Klepper och många repmånader. Det är ok om man har en kulspruta eller granatgevär med sig men annars trista farkoster.

Om du absolut måste ha nåt hopfällbart så finns Feathercraft som har lite mer rimliga modeller.
annars tycker jag att du skall skaffa en modern och kul kajak i plast eller glasfiber. Om det är till havs bland vågor och grynnor du vill paddla så finns T.ex Inukshuk, Baffin eller liknande rotationsgjuten. Eller en av Points Whiskymodeller och om du har gott om pengar kanske rent av en TideRace.

Om du vill paddla i vassen inomskärs finns det andra som kan råda dig.
 
Tack tack

Jag tackar så mkt för er syn på saken och era tankar i ämnet. Jag inser att mina kunskaper i ämnet är så bristfälliga att ett eventuellt beslut om kajakköp skjuts på framtiden. (Eller tills jag kan paddla)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.