Kajakhållare

Är nybliven kajakägare och söker en bra lösning för att kunna transportera kajaken på bilen. Ett huvudkrav är att jag själv skall klara av att lyfta upp kajaken på bilen utan risk för skador på vare sig kajaken eller bilen. Jag är rätt kort (167 cm) så att bara lyfta upp den från sidan klarar jag utan väldigt ansträngning.

När jag köpte kajaken köpte jag med en "J-hållare" från Eckla som ser ut på följande sätt:
1534793-rescaledpic-89x102.jpg


Problemet med denna hållare är att det är svårt för mig att ensam lyfta upp kajaken i hållaren, även över den lägre bygeln. T.om. när man är två är det svårt att göra detta och det är lätt hänt att bygeln hamnar på skrovsidan som då trycks inåt om man inte orkar hålla upp kajaken högt över huvudet.

Thule Hydro-Glide 873 (nedan) verkar vettig men vad jag har förstått på forumet finns det kanske billigare alternativ som är minst lika bra?
873000_main.ashx


MIn kajak är lätt v-bottnad skarpa slag. Borsett från v-bottnen så är den ganska platt i botten fram till slagen. Tror inte det är bra med tryck på slagen utan det bästa är nog stöd i botten och på sidorna bredvid slagen.
 
Höjdlastare

Höjdlastare (vertikal pinne) är ett alternativ som jag använder. Jag har en ganska hög bil och lastar ofta ensam från sidan; det fungerar bra. En fördel är att alternativet passar för många olika kajaktyper och även om man lastar annat. Mina kommer från Outlife, finns flera fabrikat t.ex. Thule./Per
 
Höjdlastare (vertikal pinne) är ett alternativ som jag använder. Jag har en ganska hög bil och lastar ofta ensam från sidan; det fungerar bra. En fördel är att alternativet passar för många olika kajaktyper och även om man lastar annat. Mina kommer från Outlife, finns flera fabrikat t.ex. Thule./Per
Är det inte svårt och tungt att själv vända upp kajaken mot hållaren?
Antar att ovansidan av kajaken skall ligga mot pinnen. Då måste man ju klara av att först få upp kajaken på kölen på takräcket och sedan vrida den uppåt och spänna fast den. Är inte det svårt att göra själv? Eller hur gör du när du lastar kajaken själv?
 
Kajaken ligger på högkant med botten mot pinnen och sidan mot takräcket (på dynor som jag köpte med höjdlastaren). Jag lyfter i sittbrunnssargen och lägger upp kajaken på taket. Spänner sedan fast den. Min kajak är en ganska kantig modell (Buccaneer) och den ligger bäst så.

Jag har även provat att sätta en bit liggunderlag överst på bakluckan (min bil är en kombi), lägga upp stäven och sedan skjuta upp kajaken bakifrån. Går, men är krångligare. Fördelen är att man inte behöver lyfta hela kanoten. Jag har sett en mer hi-tech variant av detta bl.a. på husbilar. Man har då i stället för liggunderlagsbiten monterat en rulle bak på takräcket för att rulla upp kanoten bakifrån. Det ser väldigt smidigt ut men jag har inte provat själv.

Och råkar det finnas någon hjälpsam och fysiskt kapabel person i närheten så ber jag om ett handtag!

/P
 
Jag har tillverkat mina egna hållare till takräcket och skjuter kajaken upp på takräcket bakifrån (VW Golf).
Men när jag sedan ska spänna fast kajaken med linor och band tar jag fram det hemliga vapnet för några 10:eek:r
28-530_m.jpg


Per (också 167 cm)
 
Kajaken ligger på högkant med botten mot pinnen och sidan mot takräcket (på dynor som jag köpte med höjdlastaren). Jag lyfter i sittbrunnssargen och lägger upp kajaken på taket. Spänner sedan fast den. Min kajak är en ganska kantig modell (Buccaneer) och den ligger bäst så.
Aha, du har alltså botten mot pinnen? Kan tänka mig att det är lite enklare att lägga upp den på taket på det viset eftersom man i princip kan lyfta in den rakt in mot hållaren.

Jag har även provat att sätta en bit liggunderlag överst på bakluckan (min bil är en kombi), lägga upp stäven och sedan skjuta upp kajaken bakifrån. Går, men är krångligare. Fördelen är att man inte behöver lyfta hela kanoten. Jag har sett en mer hi-tech variant av detta bl.a. på husbilar. Man har då i stället för liggunderlagsbiten monterat en rulle bak på takräcket för att rulla upp kanoten bakifrån. Det ser väldigt smidigt ut men jag har inte provat själv.
Just att lyfta skjuta in bakifrån verkar ju smidigt. Min bil är en kombi och jag skulle nog t.om. kunna få upp fören på bakersta lasthållaren utan att behöva lägga den på liggerunderlag på bakluckan först.

Jag har tillverkat mina egna hållare till takräcket och skjuter kajaken upp på takräcket bakifrån (VW Golf).
Men när jag sedan ska spänna fast kajaken med linor och band tar jag fram det hemliga vapnet för några 10:eek:r
28-530_m.jpg


Per (också 167 cm)
En sådan pall skall jag nog också se till att ha med mig bilen, det är jobbigt att behöva stå på dörrtrösklarna och balansera. Jag försökte för övrigt stå på en sådan pall och lyfta ner kajaken i lördags men det var däremot inte så lätt.
 
Finns

många varianter på detta. Ungefär som i Youtubevideon gör jag när jag ensam lastar familjens VKV Yoo-A-Kim på vår 180 cm höga Renault Kangoo. Jag har bakdelen av kajaken på en kajakvagn för att kunna skjuta upp fören av kajaken över bakre lastbågen. Surrar sedan mot vertikalpinnen.

Thure

Frågan har varit uppe flera gånger tidigare. Se t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40088

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57606

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55717
 
Jag använder det jag hittade i garaget, ett kopparrör. Jag var rädd att det var lite för klent så jag slog i en rundstav som förstärkning. Sticker in röret i främre lasthållaren så det sticker ut utanför bilen ca 500-700 mm (kommer inte ihåg ) sedan lyfter jag upp kajaken där först och lyfter sedan upp baken. Tycker faktiskt det går lättare att göra så själv än när jag får hjälp att lasta
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.