Kajaken på cykeln

Gustaf

Gäst
För en sann naturvän torde det självklara sättet att transportera sin kajak över land, vara med hjälp av cykel. Jag har därför följande fråga:

Finns det någon lösning med fästanordning / anpassad vagn att köpa, och i så fall var?

Tacksam för svar.

/Gustaf

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
VKV har specialvagn

Vituddens kanotvarv i Västervik har en vagn med lång dragstång. Ett billigare alternativ kan vara en vanlig kajakvagn och en stadig bräda som surras i pakethållaren på cykeln med en kort tamp från kajakens för till ett hål längst akterut i plankan. Det blir ett visst glapp i tampen och kajaken kan därför rycka en del i cykeln vilket är obehagligt speciellt om kanoten är tungt lastad men det fungerar hyggligt för korta transporter. MTB med lågväxel är lämpligt dragfordon.

Thure Björck

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

stene.karlsson@mp.se (Sten E Karlsson)

Gäst
Kajak med cykel

Du undrar om det går att cykla med kajak. Ja det gör det, men varför krångla till det med specialköpta cykel vagnar. Jag har en enkel isärtagbar kajakvagn inköpt på Swima. Isärtagen får jag ned den i kajaken. Jag bytte dock dess hjul till kullagerlagrade. Kändes säkrare för långturer. Kopplingen mellan cykel och kajak består av min medhavda paddelfottör (hård skumplast inköpt hos plastbutiken på Hornsgatan i Stockholm) och mina två paddlar. ( Allt enligt Jims filosofi att all medhavd material skall ha minst två användningsområden) Flottören med instucken paddel går bra att fästa med en spännrem under sadeln. Paddlarna likaså går bra att fästa med spännremmar på kajaken. Det håra skummplasten ger ett mjukt och rörligt fäste under sadeln, inget glapp eller skrammel. Jag använder ibland en liten hoppfällbar cykel. (Finns på alla båtmässor) Den hopfälbara cykel kan jag fästa på akterdäck på kajaken vid färd. Jag körde hela detta ekipage på en tur i somras. Dryga fem mil med cykel-kajak och tio mil kajak-cykel. Det gick alldeles utmärkt efter lite småjusteringar. Det var en stor tillfredsällese att obehindrat ta sig fram över land och vatten. En viss uppmärksamhet väckte det dock där jag drog fram.

Sten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips