Kajak

Enterprise

Besök Marstrands Kajaker eller Svima och prova den.
Det bästa är alltid att skaffa sig ett eget omdöme.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mitt intryck

För ett par veckor sedan provade jag den på Svima och fann att den var lättsvängd, stabil, rymlig, har förstärkt botten, lättpackad med stor volym och har en praktisk layout på däck för diverse däcksutrustning. Mer genomtänkt än flertalet andra kajaker. Den var genomsnittligt lättdriven och som högvolymkajak passar den bäst till inte alltför småväxta paddlare. Jag känner på mig att den har bra egenskaper i sjö. Dessutom är det nog få modeller som ger så mycket långfärdskajak för pengarna.

Kommentar till oss alla :

Om man inte bor på försäljningsstället kan det vara praktiskt och ekonomiskt besvärligt att ta sig dit för att prova. Det gäller nog flertalet presumtiva köpare för de olika fabrikat som finns i landet. Att prova olika modeller är naturligtvis det bästa men många vill nog gaffla in sig med andras synpunkter innan man vrider på startnyckeln. Mångas spontana kommentar på forumet är just att provpaddla - men vem hinner med att prova alla intressanta modeller innan man vill köpa börja paddla. Därför bör vi som har erfarenhet dela med oss, liksom kanotförsäljarna på telefon (vilket jag aldrig har haft problem med).

/Staffan

Enterprice - Enterprise

Min man har köpt en Enterprice (ja, det stavas faktiskt så! Betyder väl "inköpspris" eller kanske "utropspris" Enterprise däremot betyder enl Stora engelsk-svenska ordboken: "svårt företag", "vågstycke". Undras varför de på Swima inte döpte kanoten till Enterprise...) Han är mycket nöjd med paddelegenskaperna och sjöegenskaperna. Tyvärr har det visat sig att de vattentäta skotten mellan sittbrunn och packutrymmena inte är vattentäta, så det skall reklameras nu när paddelsäsongen går mot sitt slut, för oss i alla fall. Den är för stor och känns klumpig för mig! Han är 175 cm lång, långarmad, normal benlängd, drygt 80 kg. Jag är 160 cm kort, kortarmad, korta ben, 60 kg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips