Kajak segling filmtajm

Efter att ha varit på årets Kanumesse kom jag i kontakt med Windpaddle. Jag har sett dom förut men eftersom jag alltid gillat att seglat behövdes det inte divideras alltförmycket innan jag fått ett segel att testa.

Kajaksegling är alltid trixigt skall man segla mot vinden (kryssa) måste man ha mast och centerbord. i princip bygga om kajaken detta är omständigt och kajaken seglar inte speciellt fort mot vinden. Man paddlar lika fort eller även snabbare än man kan segla.

Windpaddle är i princip en spinnacker och seglas som en sådan. Spinnacker segling är alltid kul så även i en kajak. Windpaddles fördel är att den är enkel och snabb att hantera. Man kan i princip alltid ha med sig den när man sticker ut för att paddla

http://www.youtube.com/watch?v=Ze695fwzkjM

Hans Friedel

Ett

liknande upplägg får man med ett stort golfparaply. Jag använde ett sånt rätt mycket med en VKV Lisa tidigare och det var riktigt kul vid vindstyrkor på ca 8 m/s då kajaken ofta surfade iväg i god fart.

En fördel med ett paraply är att man kan flytta segelcentrum vilket kan öka styrbarheten, man använder samma teknik som med en vindsurfingbräda. Ett bra roder och en någotsånär stabil kajak är hur som helst bra.

Hur stor är segelytan Hans?

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Golfparaply är en klassiker. Windpaddlen är som sagt mer som en spinnaker. "Skotena" gör att man får lite segel känsla. Windpaddlen sitter fast i kajaken vilket gör att man får bra kontroll på seglet. Det går hyffsat att slöra med seglet jag slörar lite grand mot slutet av filmen

Seglet är ungefär 1,5 kvadratmeter

Hans Friedel

@Thure: Håller du paraplyet i handen eller fäster du det på något sätt? Ett paraply från Stadium för ca 200:- låter ju som en bättre (och mer användbar) investering än ett litet segel för åtta gånger mer.

Kajaksegel tillverkare på väg hem från jobbet

Var man vill lägga sina surt förvärvade Drachmer är förstås upp till var och en. Windpaddle seglet är hand sytt i USA av riktig spinnakerduk. En kostsam detalj är också den latta som går runt seglet. Så priset är nog vad man får förvänta sig. Speciellt om man ser till den blygsamma seriestorleken. Betydligt mer uppseendeväckande är Stadiums otroligt låga pris för en så i samanhanget avancerad produkt som ett golfparaply. Det ligger nog mycket lidande och miljöförstöring bakom det priset.

Vill man riktigt snåla till går det utmärkt att använda en svart sopsäck vid medvindssegling är det bara ytan som räknas. Och vad som helst hyffsat vindtät och med lite yta går att använda

Hans Friedel

Bilagor

• Ferraris.jpg
    Ferraris.jpg
    42.1 KB · Visningar: 1,146

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips