Katamaransegelkajak?

Under sommaren har jag delat min uppmärksamhet mellan kajakande och segling. I ett bleke utanför Vrångö vaknade tanken på en symbios mellan de två:

Tänk er två kajaker med varsin paddlare. Mellan dessa två spänner man två tvärslår så att kajakerna ligger parallellt på omkring 1,5 meters avstånd från varandra. Sätt en liten mast mitt på den främre tvärslån och ett försegel på en lina mellan förstävarna och vips; din katamaransegelkajak är född! Har ni sett en Hobbie Cat så tänk er två kajaker istället för de två skroven. Som centerbord använder man såklart de två halvorna av en delbar paddel. Den andra paddeln använder man som roder, självfallet liggande i något liten fiffigt lås på den bakre tvärslån.

Fördelarna skulle vara uppenbara. I bleke paddlar man precis som vanligt. När det drar upp en fin bris kopplar man i hop sig och hissar segel. När man seglar runt och kommer i häftigt gräl om vilken sida av kobben man skall utforska kopplar man loss sig och paddlar envis sin egen väg tills man ses och kopplar ihop sig igen. Eftersom bygget förutsätter samarbete och delad utrustning främjar det dessutom solidaritet och kamratskap.

Tvärslåerna och riggen (delbar? teleskop?) förvaras fördelade på kajakdäcken under tiden de inte används.

Björn Thomasson är ju om jag förstått det rätt gammal segelbåtskonstruktör och nu kajakritare. Här har du ett kanonprojekt! Men glöm inte var du fick idén ifrån ;)

Kalle E
 
En av killarna i Blå Vågen drev tidigare ett företag som arbetade med personalkurser av olika slag. Men han hade också kajaker till uthyrning, mestadels då för företags evenemang.

På hans turer brukade han alltid ha med en tunnare presenning som kunde användas som vid eller regnskydd vid pauser. För några år sedan ordnade jag en kvällsaktivitet på det företag jag då drev. Vi hyrde hans kajaker och han som färdledare, jag hyrde även in 2 kockar som vi satte i en dubbelkajak. Sedan drog vi iväg, middagen serverades på en liten kobbe och smakade gudomligt. Nog om detta, åter till saken. På hemvägen fick vi en fin medvind. Och segeltanken föddes. 5 kajaker bildade en flotte, presenningen fästes på paddlarna och hela flotten drog iväg i ganska god fart. En erfarenhet drog vi och det är den att det är en fördel om man har kajaker med roder ytters för att enklare kunna styra pråmen..
 
Jo, det har nog fler tänkt på

Jag har också tänkt på den idén. Gjorde faktiskt en ritning för ett par år sedan. Jag har en kajak som jag ritat och byggt själv, men, som sagt, det är bara en och man behöver två.

Ett av problemen är hur man ska förvara rigg, centerbord mm. när man paddlar. Ett annat hur man får konstruktionen stark nog, några stora segel blir det inte fråga om.
 
Bra idé men inte ny

Kalle E; sa:
Här har du ett kanonprojekt! Men glöm inte var du fick idén ifrån ;)

Kalle E

Tjänare Kalle, kul att se dina avtryck igen!

Fast sådär alldeles ny var inte idén. När Nansen och Johansen skulle ta sig över Grönland 1884, gjorde de en del av färden i sina två kajaker. Ihopsurrade och försedda med ett råsegel. Alltihop finns avbildat på en stor målning på Fram-muséet i Oslo, där för övrigt också den ena kajaken finns kvar.

Se del av målningen: http://www.orust-kajak.se/picpages/gps/nansen2.jpg

hälsningar
Jens
 
Re: Bra idé men inte ny

kajaken@yahoo.com; sa:
Fast sådär alldeles ny var inte idén. När Nansen och Johansen skulle ta sig över Grönland 1884, gjorde de en del av färden i sina två kajaker.

hälsningar
Jens

A men vaddå Nansen och Johansen, Fram och Oslo?? Vad är det för något dammigt trams?

(Aldrig får man vara först med något. Varför har allt redan hänt och gjorts innan jag ens föddes?

Är det sådant här som föder alla knasiga expeditionsidéer? En desperat jakt på något som några 1800-tals norrmän ännu inte gjort? Jag funderar på att gå baklänges in i Önos rödbetslager och äta mig ut till hösten! Eller, gjorde inte Amundsen det redan 1900 kallt förresten. Hmmm.. Jakten går vidare.)

Kalle E
 
Chris Kulczycki (med Chesapeake Light Craft) tog för några år sedan fram en konverteringssats till sina plywoodkajaker (presenterad med byggbeskrivning i Wooden Boat för några år sedan). Den bestod av en laminerad balk som fästes mellan två kajaker (bultar på fördäck framför sittbrunnen). På denna balk monterades ett vanligt vindsurfingsegel och ett centerbord. Såg ut som en elegant lösning och av bilder och rapporter att döma seglade ekipaget väl.

...men jag föredrar nog en riktigt bra kajak plus en riktigt bra segelbåt, framför en hyfsad kompromiss.

Björn
[Ändrat av btd 2004-08-18 kl 12:12]
 
Här är ett rätt kul projekt jag varit inblandad i. Det är en katamaran byggd av elever på Gymnasie skola som specialarbete, jag ritade skroven.

http://www.friedeldesign.se/katamaran.htm

En flerskrovsbåt är oftast svår att svänga med och måste ha en krökt kölinje. Kajaker är oftast designade för att vara kursstabila även dom lättsvängda har en inbyggd kurstabilitet. Kajak rodrena är också för små. Jämför rodrena på Katamaranen i länken.

Man får också större effekt från seglena relativt kraften från paddlaren så skroven har en annan volymfördelning än ett kajak skrov.

Det klagomål man brukar höra från dom som seglat kajaker ombyggda till trimaraner är just att dom är svåra att slå med.

Men visst kan man prova att bygga en egen kajakkatamaran, alltid kul med kreativt folk

Hans Friedel
 
kite

Är det ingen som har provat att koppla ihop 2 kayaker och åka efter en kite? Den skulle ju var lätt att packa ner och ha med sig på långtur.
 
Nja

Tror att Zakkari Peltonen (tror jag han heter) sålde drakar men jag vet inte om han fortfarande gör det.

Kruxet är annars att man behöver rätt så stadig vind. Det krävs även en hel del skicklighet att hålla draken i luften.

Men jag så några Fransmän på nätet som använde drake ihop med kajak och det såg ut att gå väldans fort. Så omöjligt är det inte.

Hans Friedel
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...