Kajak på TV !!!

Tro det eller ej - men ikväll visades ett entimmes program om havskajakpaddling på TV. Jag bläddrade mellan kanalerna kvart över nio och när jag kom till Discovery Channel höll jag på att trilla ur soffan - kajaker syntes i rutan, och inte bara i ca 30 sekunder i något res-hit-eller-dit-program, utan på riktigt ... och i en timme.

Programmet går i repris nästa gång nu på lördag 13/5 kl 00:00 dvs tolv på natten mot söndag. Programmet ingår i en serie (varje onsdag kl 21:00) som heter "Jag borde varit död" och som titeln antyder så handlar programmen om människor som överlevt livsfarliga situationer.

Och vad handlade kvällens program om då? Så här skriver Discovery själva:
"Två nära vänner ger sig ut i sina havskajaker för
att paddla runt San Juan-öarna i delstaten
Washington. När mörket faller råkar de ut för
stormvindar och kraftiga vattenströmmar."

So long
/Harry

Det var riktigt underhållande tills det visade sig att den ena var mer korkad än den andra....och ingen av dom verkade ha "båda årorna i vattnet" så att säga....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lära av misstag

Hmm, det är lätt att vara efterklok och att stöna lite över den amerikanska överdrivna dramatiseringen... Men man kan ju också se programmet som illustration av att vi inte alltid gör det vi borde, och att stress i kombination med hypotermi och utmattning gör att hjärnan inte är på topp. Sådant här händer! Grabbarna som jobbar med sjöräddning kan fylla tjocka böcker om ännu dummare beteenden.

Och nu vet ju alla som såg programmet att man har VHF eller mobiltelefon tillgänglig, att man inte lämnar varandra till sjöss, att man aldrig släpper sin kajak, att man inte hoppar i sjön när man väl har kommit iland, att man har bra kläder och flytväst, eller hur?

"Bägge årorna i vattnet"? Själv lyckas jag sällan ha mer än ett paddelblad i taget i vattnet... *L*

hälsningar
Jens

Tackar för tipset! :)

Jag hade ont i magen i halva programmet, snacka om att göra häftigt många misstag på en och samma tur..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips