Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kajak på biltak
- Trådstartare RoAlf
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Maxlast
För några år sedan tog sig en långtradarchaufför friheten att göra skrot av min bil. När jag letade efter en annan bil och kollade på Thules kökguide då var tillåtna maxlast 50 kg på alla bilar jag kollade som saknade rails. Om max 50 kg beror på Thule eller bilens konstruktion vet jag inte
Med max 50 kg inklusive själva takräcket så blir det olagligt att ha 2 st kajaker på biltaket såvida man inte har investerat i kolfiber/kevlar kajkar
Per
Varför takreling en fördel?
Sätter man tvärgående lastbågar där främre och bakre fästet är skruvat i biltakets får man väl längre avstånd mellan stöden för kajaken.
Thure
För några år sedan tog sig en långtradarchaufför friheten att göra skrot av min bil. När jag letade efter en annan bil och kollade på Thules kökguide då var tillåtna maxlast 50 kg på alla bilar jag kollade som saknade rails. Om max 50 kg beror på Thule eller bilens konstruktion vet jag inte
Med max 50 kg inklusive själva takräcket så blir det olagligt att ha 2 st kajaker på biltaket såvida man inte har investerat i kolfiber/kevlar kajkar
Per
Rätt typ av Rails gör att det går att sprida last och ha flera infästningar. Det är ganska lätt att komma upp i 100 kg taklast och med lång last typ en kajak så får man tänka på vridmomenten, dynamiska lster och hur krafterna tas upp.
Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.
Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.
Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.
Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.
Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.
Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.
Rätt typ av Rails gör att det går att sprida last och ha flera infästningar. Det är ganska lätt att komma upp i 100 kg taklast och med lång last typ en kajak så får man tänka på vridmomenten, dynamiska lster och hur krafterna tas upp.
Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.
Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.
Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.
Varöfr bertyder 100 kg bara 80 kg effekctiv last - är det du själv som vill ha 20% extra marginal?
Jag tror biltillverkare idag ogärna klassar för mer än 75 kg taklast - det verkar ha blivit norm nuförtiden och marknaden för högre taklast är nog liten. En kompis vars barn seglar hade en äldre bil sm var klassad för 100kg taklast vilket passade deras seglarjolle bra, som de flesta andra körde på släp.
/Patrik
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg