Kajak på biltak

Det finns en anledning till att ha bil med takreling.

Det var lättare med gamla bilar med dropplist och rediga stötfångare så att man kunde surra i kors fram och bak och även ha långt mellan bärbågarna.
 
Varför takreling en fördel?

Sätter man tvärgående lastbågar där främre och bakre fästet är skruvat i biltakets får man väl längre avstånd mellan stöden för kajaken.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Maxlast

Varför takreling en fördel?

Sätter man tvärgående lastbågar där främre och bakre fästet är skruvat i biltakets får man väl längre avstånd mellan stöden för kajaken.

Thure


För några år sedan tog sig en långtradarchaufför friheten att göra skrot av min bil. När jag letade efter en annan bil och kollade på Thules kökguide då var tillåtna maxlast 50 kg på alla bilar jag kollade som saknade rails. Om max 50 kg beror på Thule eller bilens konstruktion vet jag inte

Med max 50 kg inklusive själva takräcket så blir det olagligt att ha 2 st kajaker på biltaket såvida man inte har investerat i kolfiber/kevlar kajkar

Per
 
Rätt typ av Rails gör att det går att sprida last och ha flera infästningar. Det är ganska lätt att komma upp i 100 kg taklast och med lång last typ en kajak så får man tänka på vridmomenten, dynamiska lster och hur krafterna tas upp.

Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.

Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.

Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.
 
Rätt typ av Rails gör att det går att sprida last och ha flera infästningar. Det är ganska lätt att komma upp i 100 kg taklast och med lång last typ en kajak så får man tänka på vridmomenten, dynamiska lster och hur krafterna tas upp.

Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.

Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.

Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.

Varöfr bertyder 100 kg bara 80 kg effekctiv last - är det du själv som vill ha 20% extra marginal?

Jag tror biltillverkare idag ogärna klassar för mer än 75 kg taklast - det verkar ha blivit norm nuförtiden och marknaden för högre taklast är nog liten. En kompis vars barn seglar hade en äldre bil sm var klassad för 100kg taklast vilket passade deras seglarjolle bra, som de flesta andra körde på släp.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips