Kajak på biltak

Det finns en anledning till att ha bil med takreling.

Det var lättare med gamla bilar med dropplist och rediga stötfångare så att man kunde surra i kors fram och bak och även ha långt mellan bärbågarna.

Varför takreling en fördel?

Sätter man tvärgående lastbågar där främre och bakre fästet är skruvat i biltakets får man väl längre avstånd mellan stöden för kajaken.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Maxlast

Varför takreling en fördel?

Sätter man tvärgående lastbågar där främre och bakre fästet är skruvat i biltakets får man väl längre avstånd mellan stöden för kajaken.

Thure

För några år sedan tog sig en långtradarchaufför friheten att göra skrot av min bil. När jag letade efter en annan bil och kollade på Thules kökguide då var tillåtna maxlast 50 kg på alla bilar jag kollade som saknade rails. Om max 50 kg beror på Thule eller bilens konstruktion vet jag inte

Med max 50 kg inklusive själva takräcket så blir det olagligt att ha 2 st kajaker på biltaket såvida man inte har investerat i kolfiber/kevlar kajkar

Per

Rätt typ av Rails gör att det går att sprida last och ha flera infästningar. Det är ganska lätt att komma upp i 100 kg taklast och med lång last typ en kajak så får man tänka på vridmomenten, dynamiska lster och hur krafterna tas upp.

Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.

Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.

Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.

Rätt typ av Rails gör att det går att sprida last och ha flera infästningar. Det är ganska lätt att komma upp i 100 kg taklast och med lång last typ en kajak så får man tänka på vridmomenten, dynamiska lster och hur krafterna tas upp.

Har man bara 90 cm mellan bågarna så blir de dynamiska(rörelser) lasterna stora, och då minskar max last vikt som är användbar.

Tag vår sharan som exempel, orginal bågarna sitter tätt och använder någre färdiga hål i railsen. Thule klämmer runt om och kan flyttas isär och då minskar den rörelse som lasten kan bidra med.

Det här är faktorer taklast och möjliga lastbågar som man får beakta när man köper bil. Dock så verkar max 100 taklast vara heligt av någon anledning.
100 kg betyder ca 80 kg effektiv last.

Varöfr bertyder 100 kg bara 80 kg effekctiv last - är det du själv som vill ha 20% extra marginal?

Jag tror biltillverkare idag ogärna klassar för mer än 75 kg taklast - det verkar ha blivit norm nuförtiden och marknaden för högre taklast är nog liten. En kompis vars barn seglar hade en äldre bil sm var klassad för 100kg taklast vilket passade deras seglarjolle bra, som de flesta andra körde på släp.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips