Kajak och korallrev

Vet någon ett trevligt ställe med korallrev där man kan hyra kajak, utan att en veckas paddling kostar lika mycket som att köpa egen kajak?

Paddleasia och Islandexpeditions har jag hittat, men priset är så förbannat högt.

Tjena Christer

Jag har varit en del i Thailand dock inte o paddlat men luffat runt och snorklat vid olika rev en del. I Krabi finns det kajaker att hyra bla http://www.seacanoe.com samt Sea Kayak Krabi ++075-630270 Jag har inte varit i kontakt med dem utan tog informationen från the rough guide to Thailands beaches and islands. Min erfarenhet är dock att det alltid blir bäst och billigast om man ordnar saker på plats. Krabi som stad är i mitt tycke inte mycket att ha men det är en bra färjehubb. Mindre charter aktigt blir det om du åker till koh Lanta som ligger ngn/ngr H med färja mot Malaysiska gränsen runt koh Lanta finns det en hel arkipilag av paradis öar som man kan bo på i stort sätt gratis (från ca 50 spänn natten i bungalow). Du kan med all säkerhet ta med dig kajaken på färjan dit. Om du gör det kan jag varmt rekomendera Lantas Lodge (++01-2284378)ett väldigt enkelt ställe men drivs av en genuint trevlig thailänsk famlij som lagar extremt god mat.

Ett annat alternativ är att ta färjan till Koh phi phi runt den arkipilagen finns det massor med bra rev (i mitt ganska oerfarna tycke) Själva ön är turistig nästan åt charterhållet men det finns mycket att göra och enligt roughguide finns det flera kajakuthyrare på ön.

Ett annat alternativ Är att åka till andra sidan thailand till koh pha ngan eller Ko Tao det senare är lite lugnare, I national parken Ang thong finns det väldigt bra dykning o många öar.

Om man inte vill åka till Thailand kan jag rekomendera östra delen av maysiska halv ön. Östra delen av malyasia (på borneo) ska vara fantastiskt men där har jag inte varit.

MVH
Johan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Korallrev

Jag var i Thailand i februari 2001 på en tur arrangerad av Paddle Asia. Se http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vanavesi/vanavesi.html Thailand 02/2001
eller
http://www.geocities.com/Yosemite/Cabin/5199/wakes/wakes.html

Det var en oförglömlig resa. Toppen helt enkelt.

Första kontakten med korallrev fick vi kring öarna Koh Mook och Koh Kradan i provinsen Trang, men de allra bästa reven fanns i "Tarutao national park" kring öarna Koh Lipae, Koh Adang, Koh Rowi och Koh Butong. De här öarna lär vara tillgängliga för turister bara ett par månader i året så det är fortfarande rätt oslitet. Vi såg inte många västerländska turister överhuvud taget på de här öarna. Till Tarutao kommer man med båt från Pak Bara som ligger längst nere i sydvästra hörnet av Thailand.

I samma grupp som vi, fanns det ett par biologer från Florida som i 20 år rest runt världen och dykt på ett flertal ställen. Enligt dem så var reven kring öarna i "Taruao national park" något av det absolut bästa de någonsin sett.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips