Kajak för tjej?

Är det någon som har tips på en kajak passande en tjej på 165 cm och 55 kg. Har provat en Trapper Response och tyckte att sittbrunnen är för stor och att man sitter för lågt. Kajaken ska ändå vara "fullstor" vad gäller sjöegenskaper, men kan kanske pruta på packvolym.
Monicka

lars.x.bergman@telia.se (Lasse)

Gäst
Hyr för att prova (med packning...)

Alla kajaker är lika lätta (tunga) att paddla i vanliga hastigheter. Och lika tunga att fullpackade hantera på land (bra handtag hjälper). Vissa kajaker kan ha ett större vindfång och på så sätt trassla lite i hård vind. En del långkölade kajaker kan strula på surf och då behöva rättas till med styrtag som sätts in med suverän teknik, alternativt med en gorillas styrka.

Du ska hyra och prova olika kajaker. Man eller kvinna som är 165 lång provar relativt låga, inte alltför breda kajaker (alla kajaker har bra stabilitet med 20-25 kg last). Börja med Calypso, Sirius. Någorlunda hyggliga packvolymer, går bra i all sjö. Arctic Exp är en av de mest "förutsägbara", snälla och lättmanövrerade kajaker som finns, men kanske lite hög i skrovet för en bekväm paddelföring om man är 165.

Fuego är en "liten Calypso", många säger alltför liten. Men mycket uppskattad av småväxta.

Hyr-prova, prova många....
Åk med på organiserade turer med många deltagare och provpaddla andras packade kajaker.

Tänk också på att du ganska snart vill ha en lita kortare paddel än du nu (antagligen) har paddlat med, och då är det ännu viktigare att kajaken inte är för hög och bred.

/Lasse

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
buccaneer polar

Jag har nyligen köpt en Buccaneer Polar, som tillverkas av North Shore. Den är en lite mindre variant av Buccaneeren. Jag är visserligen lite längre än du, men tycker att den passar mig otroligt bra. Den är inte så stor i sittbrunnen, lite bananformad i skrovet vilket gör den lättmanövrerad. Den är inte heller speciellt hög.

Det jag verkligen gillar är att den dessutom är lätt att hantera på land. Jag kan själv utan problem lyfta den av och på biltaket...

Jag provade också Calypson, som Lasse föreslog, och den var också trevlig, men hade inte DET. Men prova dig fram.

Träkajak

Bygg eller köp en träkajak. Den kan anpassas efter dina behov och önskemål. Det finns ett antal modeller att välja på. Se www.wermlandia.net

Svårt...

Eftersom jag är ganska mycket större, och kille, så är jag väl inte den bästa att ge råd, men om jag ska ge ett tips på kajak att prova, så är "Viking" det bästa jag kan komma på.
//Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips