Kajak för åar.

Är så att jag hade tänkt att bygga mig en kajak för åar.
Men har en fråga innan jag gör upp ritningen. Vilken längd ska kajaken ha för att vara så smidig som möjligt?
 
Det finns 5,5 meter som fungerar bra och 4,5 meters som är "omöjliga" att bända runt en åkrök. Så längden är inte så viktig vilket däremot manövrerbarheten är.

Tänk också noga på hur mycket prylar du oftast vill ha med dig. Är det en dagturskanot där du ska få plats med fika och ev ombyte eller en expeditionskanot med utrymme för 5 veckors långur?

Läs också: http://www.utsidan.se/cldoc/med-kajak-sju-fjallsjoar-runt.htm där du säkert kan få lite nya tankar!

Vikten är viktig både för att orka lyfta upp den på biltaket och testa nya ställen och att dra den genom skogen förbi vattenfall eller forsar.
 
Vikten är viktig både för att orka lyfta upp den på biltaket och testa nya ställen och att dra den genom skogen förbi vattenfall eller forsar.

Tänk också på att kajaken blir tyngre när den är packad - här får du en klar fördel om du väljer en kanadensare istället, då kan du ha din packning i en ryggsäck och om kanadensaren är lätt kan du bära ryggan på ryggen och kanoten på axlarna. Då kan du snabbt ta dig förbi olika hinder, något som kan bli ganska tungt/omständigt med en fullt lastad kajak om det blir många lyft eller långa lyft där du inte kan använda kanotvagn.

Många kanadensare fungerar också bra att paddlas av antingen en eller två personer och det går också utmärkt att paddla med dubbelpaddel... Lastkapaciteten och i de flesta fall även stabiliteten överträffar vida de flesta kajakalternativen.

Så stirra dig inte blind på kajaker... kanadensare är i mitt tycke ett suveränt alternativ för å-paddling.
 
Hyfsat stor sittbrunn för enkel i och urstigning skulle jag välja. Eftersom det ofta brukar bli en hel del av sådant i "roliga" små åar. Och en köl med mycket "rocker" eller vad det kallas, så den blir lättsvängd. Roder klarar man sig utan förstås. Slagtålig för och akter, för att klara smällar mot stenar. En rejäl kölstripp som är enkel att byta efter skrapande slitage.. Finns det några skäl att göra en kajak för åar längre än 4.5 meter? toppfarten lär väl vara lägre prio.
 
Killen kanske är som alla oss andra byggare. Har lite för mycket tid? Då är det ju onödigt att köpa.
 
Läs woodcraft av Nessmuk, han har en liten 'ultralätt' kanot/kajak för turer på floder och åar, han går igenom konstruktionen och lite mått och sånt. I övrigt är det en ganska intressant bok också, väl läsvärd.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...