kajak eller kanadensare?

Jag/vi är inte helt gröna när det kommer till paddling men detta har uteslutet skett med s.k kanadensare. Detta val kändes således naturligt när bara tanken på kajak känns väl vinglig. Men jag antar att havskajaker är stabilare än de tävlingskajaker jag tidigare provat i rekreationssyfte. Frågan är: hur stabila är havskajakerna? Bör man hålla sig till kanadensare om balansen är otränad eller törs man ge sig av på en veckas paddling i en kajak? Målet är skärgård/innerhav.

Havskajaker är generellt sett otroligt mycket stabilare än tävlingskajaker, de går helt enkelt inte att jämföra.. vissa havskajaker kan trots det kännas lite "vickiga" när de är tomma men lastade med tält, vatten, proviant m.m så är de hur stabila som helst. Om du klarar att överhuvudtaget paddla en tävlingskajak så lär du inte ha några problem med en havskajak.

[Ändrat av mielo 2003-06-29 kl 16:11]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En havskajak är något helt annat än en motionskajak. Sen finns det naturligtvis olika stabila havskajaker också men de flesta uthyrningskajaker brukar vara ytterst stabila. På alla de turer jag haft har det bara nån promille som lyckats med att bada. Då har det oftast varit i samband med i och urstigning eller vid lekar och övningar. Att gå en kurs är dock något jag rekomenderar och då mest för att lära sig räddning och rätt paddlingsteknik. Det senare är mycket viktigt speciellt om ni skall paddla en vecka. Att paddla med bara armarna en längre stund är inte bara jobbigt det kan ge skador också. När det gäller stabilitetn gäller det att vara följsam med kajaken och inte spänna sig. Då kommer det inte vara några som helst problem

MVH

Mattias Olsson
Naturvägledare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips